ZIMNÍ A LETNÍ | Prodeje letních pneumatik kvůli teplému počasí trhají rekordy. Oproti loňsku stouply v únoru meziročně o 290 procent. Vyplývá to ze statistiky obchodu Pneumatiky.cz. Povinnost mít na autě zimní obutí za nepříznivých podmínek přitom platí až do konce března. Neobvykle teplé březnové počasí má ale pro řidiče svá úskalí. Zvláště těm, kteří vyráží cesty brzo ráno, ještě s přezouváním doporučujeme počkat.

Rozdíl mezi zimní a letní pneumatikou je podstatný

I podle většiny z vás samotných je na přezouvání ještě dost času a to vzhledem k nočním a ranním teplotám, které se stále pohybují okolo nuly. „Až uvidím, že už to v noci nebude pod nulou, ráno je to někdy zrádné. Netuším, má to na starosti manžel, asi na konci března. Už mám přezuto na letní. Nějak s tím nespěchám, počkám ještě asi měsíc a řekl bych, že tak na začátku dubna to přezuju, až si budu jistý, že nebudou ranní mrazíky.“

Přes den ale v těchto dnech teploty stoupají i k 15 stupňům a to vede řadu řidičů k daleko rychlejší jízdě. „Sluníčko do oken a sluníčko probouzí ve většině řidičů agresivitu a drzost. Největší nebezpečí je rychlá jízda a neukázněnost lidí,“ upozorňuje Jiří Patera z High Car Training. A v tu chvíli je potřeba, abychom nezapomínali na to, že zimní pneumatiky při vyšších teplotách prostě nefungují tak, jako letní. I vy samotní tušíte, že v takovou chvíli mají třeba delší brzdnou dráhu.

„Na zimních mají asi delší. Brzdná dráha určitě bude delší, protože čím vyšší teplota, jak se ohřívá vozovka, tak je guma měkčí a tře se a tím pádem vznikne i delší brzdná dráha. Myslím, že se určitě prodlužuje, nejmíň o 15 nebo 20 metrů,“ Ze stokilometrové rychlosti auto na zimních pneumatikách se stejně vysokým dezénem zastaví až o šest metrů dál, než na letních. Ale ono nejde jen o brzdění.

Vyhláška umožňuje přezutí ze zimních pneu na letní až od 1. dubna

„Většina řidičů si vůbec neuvědomuje, že zimní kvalitní pneumatiky mají naprosto jiné složení směsi a veliké množství lamelek. Když pneumatiku rychlou, tvrdou jízdou, předjížděním, zpomalováním, zatáčením prohřívám, tak ztrácí adhezi, prodlužuje se brzdná dráha a pochopitelně pneumatika i podstatně hůř řídí,“ popisuje Jiří Patera. Přesto ti, kdo vyrážejí na delší cesty do hor nebo vyjíždějí velmi brzy ráno, by ještě na letní pneumatiky přezouvat neměli.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/specialy/autofocus/1960-jarni-plusove-teploty-svadi-k-prezuti-pneumatik-od-pristiho-tydne-se-ma-mirne-ochladit{/qrcodegenerator}

„Je potřeba si uvědomit, že přes den je teplota vozovky opravdu třeba 13 nebo 14 stupňů, ale může dojít k tomu, že bude lehce pršet a k večeru se může zase blížit teplota nule nebo půjde dokonce do mínusu. Pak je potřeba si uvědomovat, že bude vozovka chladnout, může dojít i k lehkým námrazám a potom rychlost jízdy, kterou jsme si zvolili přes den v teple, je naprosto neúměrná,“ varuje Jiří Patera.

Právě měnícím se teplotám přes den a večer nebo nad ránem musíme přizpůsobit rychlost a hlavně nezapomínat na to, co máme na autě obuto. Vždyť na silnici nás drží pouhé čtyři plochy o velikosti lidské dlaně.

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments