PRAHA – České dráhy se stávají jedničkou v přepravě vozíčkářů ve svých vlacích, uvedla to firma ve své tiskové zprávě. Dopravce má na domácím železničním trhu stále první místo, čemuž odpovídá i technická vybavenost svých vlaků, což jsou speciální zvedací plošiny jako součásti železničních vozů, případně mobilní ve stanicích.

Úzkou optikou zaměřeni na chodící cestující

Ačkoliv jsou dráhy v těchto přepravách na prvním místě, kritikou na státního dopravce nešetří především konkurence. Společnost KŽC nepřepravuje na invalidní vozík upoutané cestující vůbec, i když provozuje v závazku veřejné služby i jednu pražskou železniční linku, RegioJet pak velmi omezeně. Dopravce Leo Express je v porovnání s firmou Radima Jančury v počtech přepravených osob na tom lépe.

Soukromníci tak nepřímo přiznávají že jejich zaměření na chodící cestující je primární. Radim Jančura dlouhodobě proti národnímu dopravci České dráhy vystupuje, a sám požaduje jejich stažení z tratí kde současně RegioJet jezdí, případně z tratí, na které se chystá. Liberalizace státní železnice tak nenese jen určitá pozitiva, ale i řadu skrytých problémů které mohou vznikat záhy – především neplnohodnotné zajištění kompletního servisu ze strany dopravce vůči cestujícím.

Invalida jako zákazník? ne, spíš problém

Rakouské ÖBB v současné době poskytuje servis imobilním pasažérům z 92 procent, v Německu dokonce z 98 procent, jedná se o vlaky s plošinou, případně mobilní plošinou umístěnou ve větších stanicích sítě DB Netz. V České republice tento servis poskytují pouze České dráhy.

“Před dvaceti lety přepravovaly České dráhy kolem dvaceti cestujících na vozíku za rok, dnes mají takový zájem o cestování, že stejný počet běžně přepravujeme za jeden jediný den,“ říká Michal Štěpán, člen představenstva odpovědný za osobní dopravu, a doplňuje: “Podstatný nárůst zájmu vozíčkářů o cesty vlakem jsme zaznamenali v posledních pěti letech. Během této doby jsme nasadili velké množství nových bezbariérových vozidel, značná část z nich je dokonce nízkopodlažní. Zatímco v roce 2008 jsme evidovali žádost o přepravu pouze od 222 vozíčkářů za celý rok, loni jsme už přepravili 4 310 zájemců o cestu vlakem, kteří navíc využili náš nový objednávkový systém. Pokud bude pokračovat trend z prvního pololetí letošního roku, vytvoří cestující na vozíku nový cestovatelský rekord s více než 5 000 cestami za rok.“

K překonání všech dosavadních rekordů v cestování vozíčkářů nahrávají poslední čísla za jejich přepravy. Jen během června využilo služeb Českých drah 528 registrovaných cestujících na vozíku. Také tento počet je doslova rekordní. Pokud by se započítaly také neohlášené přepravy osob na vozíku, pak by byla tato čísla ještě vyšší.

SOUVISLOSTI  ELL dodá pro České dráhy lokomotivy Vectron. Začíná se formovat desetiletý kontrakt na linku z Prahy do Hamburku

{snippet 101}

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na