Počet výluk na domácí železnici zvyšuje náklady státnímu dopravci České dráhy. Za rok 2016 se vyplacená suma za objednané autobusy pohybovala kolem 289 milionů korun. Dopravce tak zvažuje možnost jak si nové autobusy zakoupit a ve vlastní režii také provozovat.

Autobusy u státních drah nebudou ale žádnou novinkou. V poválečné době tehdejší ČSD (Československé státní dráhy), provozovalo stovky autobusových linek, než jej reorganizace hospodářství vyčlenila do nástupnické a krajem řízených organizací podniků ČSAD.

Generální ředitel pro ekonomiku Českých drah Radek Dvořák považuje stále stoupající čísla za (NAD) náhradní autobusovou dopravu za neudržitelné. „Kvůli aktuálnímu legislativnímu nastavení jde opravdu o velký problém, neboť nám jsou kompenzovány jen výluky trvající více než 24 hodin. Vše ostatní platíme my. V řeči čísel: budeme zhruba 200 milionů Kč v nákladech nad plán, což znamená, že jen za NAD letos zaplatíme cca 650 milionů Kč a saldo, které jsme kalkulovali na cca 100 milionů korun, se propadne až na bezmála 250 milionů Kč.“ uvedl pro časopis Železničář.

O historii a provozu autobusové dopravy ČSD: Autobusy pod značkou ČSD v meziválečném období Československa

Realizování vlastní autobusové dopravy která by v době výluk suplovala vlaky ve výluce, už v roce 2009 měl v plánu i tehdejší šéf drah Petr Žaluda. Vše zůstalo ale u plánů. Pro České dráhy může být komplikace i nedostatek řidičů autobusů, sami k tomu mají nedostatek strojvedoucích kteří mají vychovávat mladší generaci lidí se zájmem o toto povolání.

Početné výluky na železnici budou dopravce omezovat i v následujících letech. Stát chystá druhou etapu velké modernizace tzv. národních železničních koridorů, což samosebou bude generovat další výluky trvající i několik týdnů až měsíců. Více v článku: Evropská investiční banka půjčí Česku 12 miliard na modernizaci železničních koridorů

Do plánů výluk totiž „spadnou“ i některé důležité lokální tratě, kde NAD hraje v mnoha ohledech i stěžejní spojení mezi aglomeracemi a okresními městy, náklady tak budou nadále stoupat. Pokud skutečně národní dopravce k realizaci vlastní autobusové dopravy přistoupí, navrátí se tak k vlastní meziválečné tradici z počátku minulého století.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na