1870 b6415PRODEJ TRATÍ | Správa železniční dopravní cesty je připravena zahájit výprodej tratí, o které už nestojí – především lokálek, kde už kraje neprovozují žádnou dopravu. Jako první je k prodeji připravena jihomoravská trať Čejč – Uhřice. Dokumenty k prodeji zatím prošly schvalováním v SŽDC, ještě ale čekají na schválení vládou.

Teprve pokud o koupi trati nebude mít nikdo zájem, mohou je za symbolickou cenu získat obce. Železniční správa loni představila plán rozprodeje tratí. V první vlně se chce kromě uhřické lokálky zbavit i dalších šesti v krajích Vysočina, Středočeském, Královéhradeckém a Ústeckém.

Železniční trať mezi Čejčí a Uhřicemi je bez vlaků od roku 1998. Na rozdíl od některých jiných tratí, kde již kraje nezajišťují pravidelnou osobní dopravu, po ní nejezdí ani příležitostné výletní vlaky – je už v tak špatném stavu, že na ní SŽDC vyhlásila výluku. Aby si s ní nemusela dělat již vůbec žádné starosti, chce se teď železniční správa opuštěné lokálky zbavit a je první, kterou nabízí k prodeji. “Uvidíme, kdo o ni bude mít zájem. Po trati se nyní nedá jezdit a oprava by odhadem přišla na 20 milionů korun,” uvedl jihomoravský oblastní ředitel SŽDC Pavel Surý. Je pochybné, že by prodej mohl trať zachránit a vrátit na ni vlaky – obce v okolí dávají přednost stavbě cyklostezek na tělesech starých tratí. Jedna vznikla místo snesené lokálky Kyjov – Mutěnice, stavbu další chystají obce mezi Uhřicemi a Ždánicemi.

Tratě mířící do prodeje v první vlně:

  1. Čejč – Uhřice u Kyjova (Jihomoravský kraj)
  2. Moravské Budějovice – Jemnice (Kraj Vysočina)
  3. Dobronín – Polná (Kraj Vysočina)
  4. Dolní Bousov – Kopidlno (Středočeský a Královéhradecký kraj)
  5. Čelákovice – Mochov (Středočeský kraj)
  6. Čížkovice – Obrnice (Ústecký kraj)
  7. Kralovice u Rakovníka – Mladotice (Plzeňský kraj)

Obce o lokální tratě mají zájem. Podstatou roli hrají ale finance

Plány na prodej nepotřebných tratí představila SŽDC loni, postupně se chce zbavit 21 drah. Prodej připravuje v několika vlnách, v té první má být sedm tratí. Zájem o ně by měly i některé obce, které by však chtěly tratě získat bezúplatně – a to zase odmítá železniční správa. “SŽDC se musí chovat jako dobrý hospodář a nejprve tratě, které už sama nechce provozovat, musí nabídnout k prodeji. Trať ale nemůžeme prodat za nižší než nabídkovou cenu,” vysvětloval mluvčí správy Marek Illiaš. SŽDC se odvolává na usnesení vlády z roku 2012, které sice s převodem tratí na obce také počítá, ovšem až poté, co nikdo neprojeví zájem o jejich odkoupení.

Na jižní Moravě by se výprodej tratí měl v nejbližší době týkat pouze uhřické lokálky. V kraji je ovšem i několik dalších drah, kde vlaky nejezdí nebo jezdí pouze příležitostně. Jihomoravský kraj nezajišťuje osobní dopravu například na tratích Vranovice – Pohořelice nebo Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín a podle mluvčí krajského úřadu Denisy Kapitančikové se to v nejbližší době nezmění. Hevlín ale na své lokálce objednává nejméně jednou za rok zvláštní vlaky, do Pohořelic zase jezdí nákladní vlaky.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/1870-do-finale-miri-prodej-prvni-lokalky-posledni-slovo-bude-mit-ale-vlada{/qrcodegenerator}

Do prodeje ale mohou být správcem železniční infrastrukury zařazeny i další lokálky na kterých se provoz zastavil v nedávné době. Předně to jsou tratě z Dívčic do Netolic, nebo z Číčenic do Týna nad Vltavou v Jihočeském kraji. Do prodeje v další vlně může být zařazena i tolik diskutovaná lokálka z Děčína do Libouchce a dále. Ačkoliv SŽDC již neplánuje omezovat provoz na dalších lokálkách, vše je tak i nadále v rukou krajů, které si jednotlivé vlaky a provoz samotný na tratích svého regionu objednávají. Jihočeský kraj tak pro rok 2014 zastavil osobní dopravu na další lokálce o kterou již nejeví zájem, tedy z Číčenic do Týna nad Vltavou.

{snippet 101}

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments