FlixBus úspěšně začal konkurovat žlutým autobusům na mezinárodních linkách, nyní vstupuje i na linky vnitrostátní. Jde o sérii nových linek, které propojí hlavní města České republiky, a kdy se jedná o faktické kopírování linek konkurence, tedy autobusů RegioJet Radima Jančury.
Jančura dříve konkurenci likvidoval, dnes se musí přizpůsobit
Už od začátku vstupu zelených linek bylo zřejmé, že firma nezůstane v ČR pouze na poli mezinárodních spojů. V roce 2015 zakladatel FlixBusu Daniel Krauss uvedl, že celé portfolio jeho strategie bude zaměřeno především na budování celoevropské sítě dálkových spojů, až potom se zaměří na jednotlivé státy a vnitrostátní dopravu. Česko je v tomto ohledu na prvních příčkách, co do využívání alternativní dopravy, ačkoliv železnice v posledních dvou letech autobusům šlape silně na paty.
Firma vstoupí na hlavní trasu Praha – Brno už 17.srpna, a to v počtu 28 spojů v každém směru, cena za jednosměrnou jízdenku bude 149 korun. Zelené autobusy začnou od stejného data jezdit i na dalších páteřních trasách, které jsou zatím hájenstvím žlutých autobusů Radima Jančury. FlixBus vyjede z Prahy do Karlových Varů, Tábora a Českých Budějovic, Liberce, Plzně, spojí i Brno s Ostravou přes Olomouc.
FlixBus se navíc nemusí obávat praktik, které firma Radima Jančury používala v minulosti na likvidaci své konkurence v autobusové dopravě. Nový a silný hráč na trhu v tomto segmentu, může pro zatím dominantního dopravce být tvrdým testem trpělivosti a férového přístupu v konkurenčním prostředí.
FlixBus vyjede mezi Prahu a Liberec na 9 spojích za 79 korun, RegioJet na této trase prodává základní jízdné za 100, s věrnostní kartou za 90 korun. Na všech linkách tak zelené autobusy jsou dle ohlášeného ceníku levnější o více jak 20, resp. 35 korun. A právě cena, může být s nově příchozí konkurencí žhavým stimulem, jak ještě více u dominantního hráče jízdenky zlevnit. To bude ostatně moment, kdy jeden z dopravců začne regulovat sám sebe, škrtat spoje, obsazení stevardem ve spojích Fun&Relax a další nutné osekávání nákladů.
Přizpůsobení se konkurenci nemusí být snadné, a samotné odcházení doposud dominantního hráče může být i trpké.
Spoje | Frekvence | Čas | Cena |
Praha – Brno | 28 x | 2:30 | 149,- |
Praha – Č.Budějovice | 12 x | 2:15 | 119,- |
Praha – Karlovy Vary | 13 x | 2:10 | 129,- |
Praha – Liberec | 9 x | 1:35 | 79,- |
Praha – Český Krumlov | 8 x | 2:30 | 149,- |
Praha – Plzeň | 9 x | 1:00 | 69,- |
Praha – Lubenec | 11 x | 1:25 | 99,- |
Praha – Písek | 5 x | 1:15 | 99,- |
Praha – Tábor | 5 x | 1:20 | 79,- |
Brno – Ostrava | 9 x | 2:05 | 179,- |
Brno – Olomouc | 7 x | 1:05 | 125,- |
Ostrava – Olomouc | 7 x | 1:10 | 125,- |