Trať mezi Plzní a Rokycany by měla být největší dopravní stavbou od roku 2009. Zakázku na ni vyhrála společnost Metrostav, jediným hodnotícím kritériem totiž byla cena. Firma nabídla cenu poloviční, než jaká byla původně předpokládaná. Podle deníku Insider nabídl Metrostav cenu 3,973 miliardy korun, ze všech účastníků pak byla tato částka nejnižší.
Logo Metrostav | Autor: TECHMAG, Vizualizace | SŽDC
Cena totiž byla jediným hodnotícím kritériem. Investorem stavby tratě je Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC). Její mluvčí zatím nemohl informaci deníku potvrdit. „K dnešnímu dni není ukončena práce komise, která hodnotí nabídky uchazečů,“ uvedl pouze. Vychází se tak z dokumentů od jednoho z pěti poražených uchazečů o zakázku.
Dvacetikilometrový úsek mezi Rokycany a Plzní měl podle výpočtů SŽDC stát 7,5 miliardy, vítěz soutěže ale nabídl téměř poloviční cenu. Stejně ale není zatím jasné, zdali ke stavbě skutečně dojde, neboť poražení zájemci kontaktovali antimonopolní úřad s tím, že soutěž byla neprůhledná a nespravedlivá.
Kvůli tomu by se stavba oddálila a Česká republika by mohla přijít o evropskou dotaci ve výši skoro čtyř miliard. Součástí stavby bude i nejdelší železniční tunel v Česku. Ten protne kopec Chlum, který je za údolím u Rokycan. Tunel bude dlouhý 4275 metrů, a vlaky v něm dle zhotovitele stavby, budou jezdit již v roce 2015.
Ostatních pět firem předložilo „základní řešení“, kde byla nejnižší cena 4,757 miliardy korun. Metrostav ale dostal možnost předložit „variantní řešení“. V jakých prvcích ale firma ušetřila, odmítá šéf SŽDC Pavel Halla sdělit.
Na nové přeložce trati z Rokycan do Plzně, vzniknou také nové zastávky. Novou výhybnou, ale také zastávkou, budou Ejpovice. Dále pak zastávka Újezd. Stávající trať přes Chrást u Plzně by měla být zachována. Případně jen rameno z Doubravky do Chrástu u Plzně. Další plány na využití „starého“ vedení tratě, Správce dopravní cesty neupřesnil. Napojení nové přeložky bude v Plzni na zastávce Doubravka, ze které je vedeno obloukem stávající traťové těleso přes Bílou Horu a Bukovec.
Na vizualizaci je viditelná červená linka současného trasování. Žlutou barvou je vyznačena přeložka z nové dopravny Ejpovice přes Újezd do Doubravky. Levé rameno stávající tratě bude zachováno. Pravé rameno z Ejpovic do Chrástu by s nějvětší pravděpodobností mělo být zrušeno.
Vizualizace dopravny Ejpovice