Zavést povinné rezervace místa mezi Prahou a Ostravou už neplatí. Národní dopravce o této úpravě režimu přepravy mezi oběma městy uvažoval začátkem roku, nyní od tohoto záměru zcela ustupuje. Rozhodla nejspíš velká konkurence s ostatními dopravci kteří na stejné trase provozují své vlaky, sdělil zdroj redakci Magzine.cz u Českých drah.
Povinné místenky má na trase Leo Express, který ale cílí zase jiným způsobem na zákazníka, a systém rezervace má svázaný s věrnostním programem – podobně jako České dráhy. Národní dopravce tak plánoval vyprofilovat systém slev a samotné ceny jízdného, minimálně s ohledem na vládní slevy pro studenty a seniory. Na všechny spoje Českých drah jedoucích mezi Prahou a Ostravou, měla být aplikována jak nutnost zakoupení místenky, tak i výpočet samotné ceny bez zmíněné vládní slevy.
Možnost zavedení místenek mezi oběma městy bylo u Českých drah v plánu delší dobu. Minulé vedení ale k tomu nemělo tolik odvahy, k tomu došlo k jeho úplné výměně. Nové vedení firmy tak tento plán smetlo ze stolu s tím, že na trasách kde jezdí více dopravců a vzniká tak přirozená konkurence, zavádění povinné rezervace státem vlastněný dopravce nebude.
Pro dráhy by opětovené zavedení místenek bylo nejspíš kontraproduktivní a zmatečné (pozn. redakce).
Pro České dráhy je osobní doprava mezi Prahou a Ostravou prestižní záležitostí. Už několikárým rokem jsou na prvním místě v počtu přepravených osob, a prodlužovat se musí i soupravy přidáním dalších vozů. Trasa mezi Prahou a Ostravou je pro dopravce zisková, poměrně velký počet vlaků objednává u drah také Ministerstvo dopravy, což dlouhodobě kritizuje Radim Jančura. Spoje mezi Prahou a Ostravou provozují dráhy na své vlastní podnikatelské riziko.
Babišova sleva na jízdném stojí měsíčně půl miliardy. Nejvíce inkasují České dráhy
V případě vlaků mezi Prahou a Brnem, stát objednává a hradí prokazatelné ztráty svému dopravci, což je trnem oku právě RegioJetu Radima Jančury, který díky nákupu interoperabilních lokomotiv, vstoupil na tuto trasu poměrně nedávno. Faktem ale zůstává, že Jančura by si rád na nějaké dotace od státu také chtěl sáhnout, což už minimálně několik let vybočuje z firemní kultury mediální komunikace že „Zvládneme to bez dotací…“.
Expresní a EuroCity vlaky tedy zůstávají nadále bez povinné rezervace, nic se ovšem nemění u kategorie vlaků SuperCity a InterCity. RegioJet má místenku součástí jízdenky, pokud tedy někdo nastoupí do vlaku bez jízdenky, vztahují se na něj poměrně vyšší ceny, než kdyby si jízdenku zakoupil v pokladně dopravce.