Místo modernizací koupíme nové vlaky, říká nově jmenovaný šéf drah Miroslav Kupec

0

Sotva co stihl odvolaný šéf Českých drah Pavel Krtek vyklidit kancelář, nově jmenovaný šéf nešetří smělými plány na kompletní obnovu vozidlového parku státem vlastněného dopravce. V příštích deseti letech utratíme až 40 miliard za nové vlaky, modernizacím se budeme stále více vzdalovat, tvrdí.

Jenže ono financování tak velkého kolosu potřebuje koncept dlouhodobé strategie plánování investicí i příjmů, (pozn. redakce). Zatím, co Pavel Krtek šel spíše cestou pragmatického hospodáře s investicemi do řady modernizací osobních vozů či jednotek SC Pendolino, Miroslav Kupec chce více utrácet.

Do soutěží o tratě nepůjdeme pod cenou

Podle Kupce bude nejspíš pravděpodobné, že i v dohledné době České dráhy ztratí další hlavní či lokální tratě na které se tak budou moci dostat i další dopravci z Česka nebo zahraničí. To je velká výzva právě pro dráhy, řekl.

Nový šéf drah chce z firmy vybudovat prosperujícího a ziskového dopravce. Z oblastních dep mají vznikat opravny a servisní střediska i pro soukromé dopravce, to je v dnešní době velký byznys na kterých si chceme také sáhnout, potvrdil redakci Magzine.cz

Dráhy v současné době čelí velkému tlaku ze strany konkurenčních dopravců, kteří se chtějí dostat do státem garantované dotované dopravy. V tomto segmentu vyhlášených tendrů je zatím úspěšná firma GW Train z Českých Budějovic, která mimo lokálních tratí nižšího významu, převzala od Českých drah i provoz na Šumavských lokálkách, nebo ještě dříve, provoz dotovaných vlaků z Plzně do Mostu.

Státem vlastněný dopravce tak v následujících letech plánuje nakoupit mimo lokomotiv, až 50 nových osobních vozů které dodá firma Siemens a Škoda Transportation. Začnou také nákupy motorových vozů a elektrických jednotek. Podle Miroslava Kupce to České dráhy postaví na výhodnější pozici ve výběrových řízeních na dopravce, kde také půjde o smlouvy na pět a více let které kraje budou nabízet.

SOUVISLOSTI  Pokutu za pronájem lokomotiv od ÖBB České dráhy platit nemusí. Úřad šetření zastavil

Šumavská liberalizace lokálek podle kraje: my si to upečeme bez Vás

Miroslav Kupec naráží také na současnou praxi, kdy do tendrů na nové dopravce které si kraje mohou vybírat, vstupují firmy se značně poníženou cenou těsně nad hranicí nákladů na provoz. Taková situace nastala u soutěže na jmenované Šumavské lokálky, kde došlo ze strany Jihočeského kraje k výběru dopravce GW Train, který sice nabídl nižší cenu než České dráhy, ale nevhodná vozidla, pozn. redakce.

Pavel Krtek vytáhl České dráhy z čeverných do černých čísel. Podařila se mu základní reforma a obnova vozidlového parku, i zvýšení ziskovosti firmy. Foto: Magzine.cz

Nakonec se později ukázalo, že kraj si „svého“ dopravce udržuje ve velmi dobře udržovaném mateřském vztahu, kdy později Magzine.cz potvrdil vazby lidí mezi krajem a právě soukromým dopravcem GW Train. Ačkoliv státem vlastněný dopravce nabízel kapacitnější vozidla ale i vyšší úhrady za provoz vlaků, Jihočeský kraj si vybral soukromého dopravce podle spřátelených vazeb mezi konkrétními lidmi.

Jiné to není ani v Praze, kde České dráhy sice ztrácejí provoz městské železniční linky S41 z Roztok u Prahy přes Libeň do Hostivaře, organizátor dopravy si ale objednal spěšné vlaky z Benešova u Prahy do hlavní metropole, právě za odcházejícího dopravce Arrivu (Deutsche Bahn).

Organizace PID (Pražská integrovaná doprava), která v Praze a Středočeském kraji organizuje dopravu, má naopak podle vzoru z Jihočeského kraje a GW Train, velmi přátelské vazby na soukromého dopravce KŽC (Klub železničních cestovatelů), kterému v minulosti přiklepla provoz městské linky S34 z Masarykova nádraží do Čakovic. Dopravce zde nasazuje vysokopodlažní vozidla řady 810 ze sedmdesátých let, i když PID požadoval vozidla nízkopodlažní. Došlo tak k uzavření bizarní smlouvy, kdy KŽC dostává od města úhrady za vozidla nízkopodlažní.

Dráhy se tak v dohledné době musí připravit na stále sílící tlak ze strany krajů i konkurence, tomu mohou jednoznačně čelit právě novou vozidlovou flotilou, za kterou si také u krajů mohou říci o vyšší úhrady za provoz vlaků. Podle Miroslava Kupce bude právě nákup nových vlaků v budoucnu klíčový, a neobejde se i po zmíněné ztrátě některých tratí většího významu.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zadejte své jméno zde