Správa železnic vypsala tendr na modernizaci trati Kladno – Kladno Ostrovec. Jde o část propojení mezi Prahou a Kladnem, jejíž součástí bude i odbočka na Letiště Václava Havla. Práce v Kladně mají začít příští rok, celé propojení by mělo být dokončeno v roce 2029. Rekonstrukce úseku vyjde zhruba na čtyři miliardy korun.
O modernizaci dráhy se mluví víc než dvacet let. Stávající je jednokolejná a neelektrizovaná. To by se teď mělo změnit, stavebníci především rozšíří trať z jedné na dvě koleje a elektrifikují ji, což by mělo urychlit cestu do Prahy, kam řada obyvatel Kladna dojíždí za prací. Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody je proměna spojení Kladna a Prahy přes pražské letiště projektem desetiletí.
„V rámci stavby bude ponechán jeden železniční přejezd na ulici Františka Kloseho. I Wolkerova ulice je pro nás velkým tématem. Řešíme majetkoprávní vypořádání, musíme tam vykoupit nějaké pozemky, abychom mohli udělat mimoúrovňové křížení, věřím, že se nám to podaří,“ řekl ředitel Stavební správy západ Správy železnic Petr Hofhanzl.
Klíčová budou záchytná parkoviště
Modernizováno bude přes pět kilometrů trati. Součástí tendru Kladno – Kladno Ostrovec je i vybudování parkoviště pro tři sta aut, bezbariérové přístupy, nová nástupiště a další. Záchytná parkoviště považují samosprávy okolních obcí za klíčová. „Nazvali jsme to salámovou metodou, v tom smyslu, že to bude kombinace staré trasy s přístavbou nové trasy,“ řekl Jiří Svoboda. Projekt zahrnuje i rekonstrukci výpravní budovy ve stanici Kladno, která dostane důstojnější podobu, dodal Svoboda. Stavebníci také upraví budovy na zastávce v Ostrovci.
Z největšího středočeského města a okolních obcí denně dojíždí do metropole přes šestnáct tisíc lidí. Nyní trvá cesta vlakem z Kladna na Masarykovo nádraží téměř čtyřicet minut, za osm let to má být méně než půl hodiny.
Vlakem až k terminálu na letiště
Celkem půjde mezi Prahou a Kladnem o deset samostatných staveb, v roce 2022 má například začít modernizace trati mezi Kladnem a Prahou-Ruzyní. Za další dva roky má přijít na řadu obnova traťového úseku Praha-Veleslavín – Praha-Ruzyně. Vznikne též nová železniční stanice Praha-Veleslavín. Nynější trať mezi stanicemi Praha-Dejvice a Praha-Veleslavín nahradí v letech 2025 až 2029 tunel. Stanice Praha-Dejvice bude po modernizaci pod zemí. Práce mezi Prahou-Bubny a novou zastávkou Praha-Výstaviště jsou naplánované na roky 2022 až 2024. Modernizace a dostavba stanice Praha – Masarykovo nádraží má začít přespříští rok.
Stavba nové trati v úseku Praha-Ruzyně a Praha-Letiště Václava Havla má začít v roce 2024. Součástí bude i nový přestupní terminál Dlouhá Míle s parkovištěm. Ve stejném roce začne vznikat samostatná novostavba stanice Praha – Letiště Václava Havla. Cestující se z ní dostanou přímo k oběma letištním terminálům.