Na silnicích v Česku loni při nehodách zemřelo 547 lidí, o 18 méně než v roce 2018. Je to třetí nejnižší počet obětí od roku 1961, kdy policisté začali sestavovat ucelené statistiky nehod. Na dosavadní minimum klesl počet těžce zraněných, kterých loni bylo 2110, meziročně o 355 méně. Naopak téměř o 3000 na 107 572 stoupl počet dopravních nehod.
„To, co se na českých silnicích děje, je celospolečenským problémem. Musí se jím zabývat všechny orgány veřejné sféry,“ řekl ředitel dopravní policie Jiří Zlý. Mezi nejčastější příčiny nehod podle něj dlouhodobě patří zejména nevěnování se řízení, nepřizpůsobení jízdy okolnostem nebo povrchu vozovky či jízda v protisměru. Stoupající počet nehod je podle něj způsoben také rostoucím provozem.
Nejtragičtějším měsícem minulého roku byl srpen, během kterého na tuzemských silnicích zemřelo 62 lidí. Nejméně obětí si nehody vyžádaly v lednu, bylo jich 25.
Vedle počtu těžce zraněných se snížil i celkový počet zraněných, a to o 1280 na 23 935. Se stoupajícím počtem nehod se postupně zvyšuje i výše způsobených hmotných škod. Loni je pojišťovny vyčíslily na 6,84 miliardy korun, meziročně o 290 milionů více.
Mezi oběťmi dopravních kolizí bylo 357 řidičů a 97 spolujezdců. Dalších 93 mrtvých bylo z řad chodců, což je meziročně o 20 méně. Snížil se i počet usmrcených motocyklistů a jejich spolujezdců, kterých bylo loni 73, o 15 méně než v roce 2018. Mírně se snížil i počet usmrcených cyklistů, o dva na 36.
Nehoda s nejtragičtějšími následky se udála v listopadu u Pavlic na Znojemsku. Střet tří aut nepřežilo pět lidí včetně čtyřměsíčního dítěte. Šlo o nejtragičtější nehodu na tuzemských silnicích od září 2015, kdy po nehodě na dálnici D1 u Vyškova zemřelo šest lidí.
Většina usmrcených cyklistů neměla přilbu
Podle šéfa Besipu Tomáše Neřolda byla velká část nehod s tragickými následky zbytečných. Řada usmrcených nebyla připoutána, v případě cyklistů pak přes 80 procent usmrcených nemělo přilbu. Problémem je také řízení pod vlivem alkoholu a nepřizpůsobení řízení vlastním schopnostem.
Besip proto spolu s ministerstvem dopravy připravil pro letošní rok přes 40 opatření. Patří mezi ně i systém, který bude lokalizovat místa častých nehod. Připravuje se také změna sankcí za přestupky včetně bodového systému.
Dopravní policie loni provedla 954 dopravněbezpečnostních akcí a zjistila přes 426 000 přestupků. Podle Zlého jde o podobné číslo jako v minulých letech. Mezi nejčastější prohřešky patří telefonování za jízdy a překročení povolené rychlosti. U téměř 7000 řidičů byl zjištěn alkohol, přes 2000 lidí řídilo pod vlivem drog.
Ani vloni se tak nepodařilo splnit cíl Národní strategie bezpečnosti silničního provozu v případě počtu oběti. V roce 2019 plán počítal s maximálně 362 mrtvými. Splněn byl naopak cíl u počtu těžce zraněných, kterých bylo oproti plánu loni o 112 méně. Cíle strategie se nedaří plnit dlouhodobě.
Celoroční počty mrtvých na silnicích klesaly vytrvale od roku 2008, s výjimkou let 2014 a 2015. V letech 2016 a 2017 se počet obětí havárií opět snížil, přičemž rok 2017, kdy zemřelo na silnicích 502 lidí, byl nejpříznivějším od začátku sestavovaní ucelených statistik v roce 1961. Před rokem 2008 se počet usmrcených při nehodách v Česku pohyboval většinou nad jedním tisícem.