České dráhy v loňském roce přepravily 117,7 milionu cestujících, což je meziročně o více než 64 milionů cestujících méně. Důvodem poklesu byla koronavirová krize, která oslabila dálkovou i regionální dopravu. Dráhy kvůli tomu loni ztratily na tržbách více než čtyři miliardy korun. Letos navíc situace zatím pokračuje, oznámila dnes společnost. V předchozích letech zájem o cestování vlaky pravidelně stoupal. Loňský počet cestujících je nejnižší za desítky let.
Po většinu loňského roku omezovala cestování v Česku koronavirová krize a s ní spojené restrikce. Na železnici tak výrazně ubylo cestujících směřujících do zaměstnání, škol nebo i za turistikou v ČR a do zahraničí.
„Nejvýznamnější pokles jsme zaznamenali ve druhém a čtvrtém čtvrtletí 2020. Během první vlny koronaviru na jaře loňského roku dokonce klesl počet cestujících na historické minimum. Tehdy vlaky využívala v průměru pouze desetina obvyklého počtu,“ uvedl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Jiří Ješeta.
Propad poptávky byl viditelný v dálkové i regionální dopravě, zásadní byl ovšem také výpadek cest zahraničních návštěvníků. V mezinárodních spojích klesl počet pasažérů meziročně o 66 procent. Loni přes hranice ČR cestovalo 1,9 milionu lidí, o rok dříve to bylo 5,5 milionu. Enormní pokles mezinárodních jízd a jízd na delší vzdálenosti se odrazil v průměrné přepravní vzdálenosti, která se meziročně na jednu cestu snížila zhruba o čtyři kilometry na 43,5 kilometru. Počet ujetých tzv. osobokilometrů, tedy počet kilometrů, které cestující s vlaky ČD najezdily, klesl o 41 procent na 5,1 miliardy kilometrů.
Úbytek cestujících a kratší cestovní vzdálenosti se promítly i do příjmů. „Kvůli koronaviru jsme v dálkové a regionální dopravě loni přišli o více než čtyři miliardy korun na tržbách. Ani letos nebude situace o mnoho lepší. V prvním týdnu zatím nejtvrdších protiepidemických opatření evidujeme jen 30 procent cestujících oproti roku 2019,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik.
Dráhy už dříve avizovaly snahu o snížení nákladů, která by se měla týkat i části smluvních zaměstnanců, zejména z administrativy. Zároveň však chtějí pokračovat v investicích do vozového parku. „Podnikatelský plán na rok 2021 tak počítá na jedné straně s realistickým odhadem příjmů a na druhé straně s razantně osekanými náklady. Osobními, režijními a tak dále. Hledali jsme úspory všude,“ dodal Bednárik. Podle něj je reálné, aby i v současné situaci skupina skončila na konci roku v zisku a samotný osobní dopravce pak s vyrovnaným hospodařením.
ČD pokračují v ochranných opatřeních ve vlacích. Jde především o pravidelný úklid, čištění a dezinfikování vlaků. Dráhy využívají i technologie na čištění vzduchu nebo tzv. nanonástřik. Dopravce tato opatření loni stály téměř 140 milionů korun.
Velký pokles počtu cestujících i rušení spojů vloni zaznamenali i ostatní dopravci. Například Leo Expressu loni klesl počet cestujících v jeho komerčních spojích přibližně na polovinu. Přesná čísla z loňských přeprav zatím dopravci neoznámili.
Vývoj přepravních výkonů ČD:
Počet cestujících (v milionech) | Počet kilometrů, které cestující ujeli (v milionech) | |
2009 | 162,9 | 6462 |
2010 | 162,7 | 6553 |
2011 | 165,8 | 6635 |
2012 | 168,8 | 6907 |
2013 | 169,3 | 6924 |
2014 | 170,1 | 6952 |
2015 | 169,7 | 7170 |
2016 | 171,5 | 7380 |
2017 | 174,7 | 7778 |
2018 | 179,2 | 8225 |
2019 | 182,1 | 8685 |
2020 | 117,7 | 5127 |