BERLÍN – Ačkoliv se stávka v Německu přehoupla do své druhé půlky, v neděli má v dopoledních hodinách skončit, už nyní firmy podnikající na železnici sčítají škody a ušlý zisk. Řada firem v Německu, Rakousku, ale i v zemích Beneluxu, jsou doslova závislé na železnici, především hutě, ocelárny, doly a přidružené provozy nutné pro chod státu jako energetika a chemické továrny které nemohou ze dne na den ukončit provoz. Komplikace mají i sklárny.
Dopad stávky i otřes ekonomik jednotlivých států bude značný
Německo více jako 22 procent své produkce vyváží do okolních zemí právě po železnici. Problémy s ucpanými nákladovými stanicemi hlásí v Hamburku v Antverpách či Bremenhavenu. Nákladní vlaky které denně po vnitrostátních relacích, ale i do zahraničí, přepraví na stovky tisíc tun zboží, rázem čekají na odbavení v přístavech Německa, Holandska i Belgie. V Rakousku pak několik nákladních vlaků blokuje volné koleje i celí nádraží pro osobní vnitrostátní dopravu.
Německá ekonomika bude znát konkrétní čísla v průběhu několika týdnů, v Rakousku pak nad vnitřními spory uvnitř odborů GDL jsou rozhořčeni. Rakouská média dávají uričtý podíl viny i vládě, která spory představitelů uvnitř odborů mohla řešit s dostatečným předstihem.
Spory mocných v odborech GDL. Bezmoc německé vlády
Něměcko je doposud také nejsilnější Evropskou ekonomikou, následované Francií, zeměmi Beneluxu, Švýcarskem a Rakouskem. Tranzitní nákladní doprava komplikuje provoz v okolních státech u hranic se stávkujícími železničáři Deutsche Bahn. Ve Švýcarsku, ale i v sousední Francii tak připravují konkrétní plány „rozjezdu“ týden stojících vlaků, aby nedělní ukončení stávky nezpůsobilo skokové přetížení přechodových tratí.
Neústupný představitel odborů GDL Klaus Weselsky, se pro média ve středu vyjádřil v tom smyslu, že jejich stávka je zcela legitimní a zákonná, do jeho prohlášení se druhý den opřelo i sdružení zaměstnavatelů, či Federace německého průmyslu. Odborům navíc rychle narostlo sebevědomí, když v jedné z podzimních stávek minulého roku legitimnost a oprávněnost posvětil i soud v Mnichově.
{snippet 101}
- Německá stávka prověří flexibilitu cestujících. Deutsche Bahn ztrácí renomé i půdu pod nohama
- Železničáři v Německu spustí nejdelší stávku ve své historii. Postihne na tisíce spojů i cestujících