Německá vláda hodlá státního železničního dopravce Deutsche Bahn podpořit částkou nejméně 5,5 miliardy eur, tedy v přepočtu 1,5 bilionu korun. Problémovou firmu už dříve poškodil kolaps dopravy vyvolaný koronavirovou krizí.
Berlín plán na záchranný balíček oznámil v úterý, schválit jej ještě musí parlament a také Evropská komise. K ozdravení společnosti budou muset dvěma miliardami eur přispět do roku 2024 i její zaměstnanci, uvedla firma.
Vlaky v Německu jezdily a jezdí i za pandemie, aby zajistily zásobování. Deutsche Bahn ale uvádí, že osobní dálkové spoje jsou oproti běžnému stavu obsazené jen z deseti až 15 procent. Odpovídajícím způsobem, tedy zhruba o 90 procent, klesly i příjmy největší státem vlastněné společnosti.
Deutsche Bahn loni v dálkových vlacích přepravila rekordních 151 milionů cestujících. Přesto se letos podle dokumentu vytvořeného dozorčí radou, do nějž nahlédla agentura Reuters, chystá půjčit si osm miliard eur.
Škodu vzniklou státním drahám koronavirovou krizí spolková vláda odhaduje na 11 až 13,5 miliardy eur. Podle německých médií je proto v plánu navýšit vlastní kapitál Deutsche Bahn o 6,9 až 8,4 miliardy eur.
Dopravce ale odmítá propouštět. Úspory, kterými mají k záchraně svého zaměstnavatele přispět zaměstnanci, tak mohou vzniknout buď prodloužením pracovní doby, nebo zmrazením mezd, napsala agentura Reuters.
Pochybnosti ohledně státní pomoci v úterý vyjádřil německý kontrolní úřad. Požaduje, aby nedocházelo k velkým ztrátám v nákladní dopravě, investice podle jeho názoru mají směřovat pouze do německé drážní sítě a zahraniční dceřiné společnosti by podnik podle něj měl prodat.
Británie znárodní železniční firmu ze skupiny Arriva. Pasažéry trápí zpoždění a rušení spojů