RAILJETY JIŽ V ČERVNU | Výrobní závod firmy Siemens ve Vídni dokončil montáž první jednotky Railjet pro České dráhy. Dopravce je chce postupně od léta nasazovat do provozu s cestujícími. Jednotky Railjet začnou v taktu jezdit mezi Prahou a Vídní, resp. Štýrským Hradcem. Dráhy všech sedm souprav odeberou ještě do konce tohoto roku.

RAILJET V BARVÁCH ČESKÝCH DRAH | FOTO: MARTIN OSWALD

Vlaky Railjet Českých drah vyjedou již během června. Národní dopravce bude mít tento typ vlaků schválený, a tak budou probíhat jen technicko-bezpečnostní zkoušky. Do několika dnů tak Railjet začne jezdit na trase z Prahy přes Brno do Vídně. Dopravce má objednáno celkově sedm těchto souprav. Ve spolupráci s ÖBB z Rakouska, budou všechny vlak tahat nájmu lokomotivy Taurus.

Až na drobné úpravy uspořádání interiéru pro České dráhy, nebudou vlaky pod vlajkou ČD tak rozdílné s těmi z Rakouska u ÖBB. České dráhy tak chtějí od prosince tohoto roku spustit dvouhodinový interval pro vlaky jezdící do Vídně. Tyto vlaky budou navíc prokládat spoje EuroCity a InterCity jezdící do Brna.

Kvalita a komfort cestování mezi Prahou a Brnem stoupne skutečně razantně. Uvolněné vozy z těchto vlaků, které Railjet bude postupně nahrazovat, České dráhy přeřadí na další dálkové a mezinárodní spoje. Celkově se dopravci uvolní na padesátku nových a modernizovaných vozidel.

  1. moderní plně klimatizované velkoprostorové vozy
  2. 3 cestovní třídy (business / first / economy)
  3. bistrovůz
  4. pohodlná ergonomicky řešená sedadla
  5. elektrické přípojky 230 V
  6. individuální osvětlení
  7. akustický a optický informační systém s monitory
  8. bohatě dimenzované úložné prostory pro zavazadla
  9. prostor pro přepravu jízdních kol a kočárků
  10. dětský koutek s kinem
  11. WC s přebalovacím pultem
  12. bezbariérové WC
  13. zdvihací plošina pro snadný nástup a výstup cestujících se sníženou schopností pohybu
  14. místa pro cestující na vozíku
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:  Jak také (ne)funguje IDOS

Railjet tak bude na trati z Prahy do Vídně velice příjemnou formou přepravy, kdy se během 2,5 hodiny dostanete do Brna, a za další hodinu do Vídně. Vídeň je navíc velice silným přestupním bodem pro další cesty letadlem i vlakem. Jednotky Viaggio Comfort navíc přicházejí také v době, kdy se na dálnici D1 začínají rozbíhat první stavební práce, které nesou i řadu dopravních omezení a prodlužují tak běžný čas dojezdu mezi oběma městy.

Kritik Jančura i Škoda Plzeň. Ve výsledku jen mediální plky

Nákupy těchto vlaků dlouhodobě kritizoval i Radim Jančura. Nedávno přišel s nabídkou, že pokud by od státu převzal veškerou vozbu za České dráhy, bude v tomto případě jezdit bez dotací. Ovšem dle ekonomického propočtu by nakonec stát zaplatit o mnoho více, než jsou skutečné prokazatelné ztráty, které stát v současné době soukromému dopravci vyplácí.

Petr Žaluda navíc dlouhodobě prosazoval tyto vlaky i na vozbu přes Bratislavu do Budapešti. Pokud by národní dopravce odebral všech 16 souprav Railjet, z historického hlediska by tyto moderní vlaky spojili tři hlavní města bývalého Mocnářství. Railjety jezdí už několik let mezi Budapeští a Vídní, resp. dále na Innsbruck a Mnichov.

Zůstává tak pouze nezodpovězená otázka, kde by České dráhy sehnali tolik lokomotiv pro tyto vlaky. Dlouhodobý pronájem od ÖBB by mohl být neefektivní a jistě i nerentabilní. České dráhy tak dlouhodobě doplácejí na konkurenční spory mezi výrobcem Škoda Plzeň a firmou Siemens z Německa, která právě vlaky Railjet Viaggio Comfort vyrábí.

{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/railjet/1904-railjet-drahy-odeberou-v-cervnu-prvni-soupravu-od-prosince-pak-kazde-dve-hodiny-do-vidne-vlakem{/qrcodegenerator}Tahanice, kdo v čem má větší podíl viny, tak v konečném výsledku nejvíce doplácejí České dráhy. Lokomotiva z Plzně 380/109E není v současné době schopna tyto vlaky tahat, brání tomu  právě Siemens a jeho softwarové NE! lokomotivám z Plzně. Dráhy si tak právě lokomotivy musí najmout. Dlouhodobě proti jednotkám Railjet vystupuje i Škoda Transportation, ta se mj. zasazovala o kompletní zrušení dodávek i první série, kterou už za Petra Žaludy dráhy měli smlouvu podepsanou, a prakticky už nebyla vypověditelná. První série jednotek obsahuje celkem zmíněných 7 souprav, druhá pak měla obnášet zbytek, tedy do počtu 16 souprav.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:  Investice do drážní infrastruktury Euroregionu Nisa

Díky politickému vývoji v České republice v létě 2013, vedlo nově dosazené představitele vedení drah k odmítnutí nákupu zbytku z opce od ÖBB. Národního dopravce tak nyní “okopávají” jen stížnosti na ÚOHS aj. Dráhy také musí zaplatit spornou pokutu za nájem lokomotiv z Rakouska od ÖBB. Škoda Transportation tak dlouhodobě vede agresivní lobby, aby dopravce odebíral kolejová vozidla jen od ní.

{snippet 101}

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments