Přinášíme kompletní souhrn v malém Reportu pro magazín Steam Club Team. Jedná se o soubor fotografií s doprovodným textem k některým vystavovatelům, nebo jejich novinek. Fotografií je celkem 108 (dalších 276) máme v záloze, jedná se spíše o detaily některých modelů focené nablízko…

Naše skupinka se vydala do Norimberka těsně kolem 4 hodiny ranní z Prahy směr Rozvadov (Waidhaus), a dále na Werner-Köblitz, Hahnbach a Norimberk. Letošní „Spielwarenmesse“ se nesl ve znamení celkem hojného počtu novinek nám dobře známých výrobců! Dá-li se s nadsázkou říci, ročník 2008 byl lepší než ten předchozí – 2007! Rozhodně naše očekávání bylo uspokojeno, zejména u firem Roco, Piko nebo Brawa (ta se nesla v duchu 60letých oslav svého vzniku), a taktéž několik nových či méně známých a stoupajících značek.

Jakékoliv přání či dotazy kladené na výrobce v roce 2007 jsou v ročníku jakoby naplněny jak ze strany přání trhu, či zákazníků, a je nadmíru jasné, že „trh“ jsme MY zákazníci! Na place velice obsáhle dominovala firma Märklín, jejich systém kolejnic a modelů jsou ale v našich vltavo-labských podmínkách stále velkou neznámou! Proto se druhá polovina skupinky zaměřila na jejich novinky v oblasti nákladních vozů, ty je možno po malé úpravě provozovat i na našich kolejích. Kdo jinak neví, Märklín provozuje AC! Každopádně jádro redakce navštívilo loni (rok 2008) i výrobu této firmy v Maďarsku (reportáž TADY). Není asi tajemstvím, že firma se postavila opět na nohy především díky sortimentu a značce TRIX, ta je její sesterská loď.

Stánek firmy byl letos do tvaru písmene „L“, v době naší návštěvy byl přítomný personál ochoten zapůjčit v případě potřeby, digitální fotoaparát – což nikdo z nás nevyužil, výbava s námi cestovala již z domoviny. Dá se říci, že stánek byl shodný s tím, který bylo možno vidět již v předchozím Mnichově 2007 a taktéž v Dortmundu atd., atd., prostě nic fresh! Nikoho moc asi nezaujal americký vlak tažený Big-Boyem se soupravou asi 50 vozů pro přepravu automobilů – tohle nějak personál neodhadl 🙂 ale kritika nebude asi na místě, rozhodně hodně lidí si toho všimlo a pousmálo se! Ale proč ne, jenže člověk by čekal něco překvapujícího, a ne výdobytky časově s rozestupem 70-80 let…

Ale co stálo za pozornost, letos a i prvně na festivalu modelové železnice, resp. veletrhu, byl TRIX v samostatném stánku odloučený od své sestry! Není v tom ale žádná náhoda nebo záměr, jedná se o zvolenou strategii a obchodní politiku v prodeji a prezentaci. Tím myslím, že těžko lze propagovat dvě rozdílné věci pod jednou střechou ač nespojitelné, tedy AC/DC. Bylo již na čase, je to poznat i na internetu v prezentacích jejich sortimentu! TRIX sází na vlastní vývoj, proto bylo odloučeno kompletně vývojářské centrum z Märklínu, a zaměří se pouze na H0 pro TRIX a MINITRIX! Průsečíkem této volby je získání vlastní identity, hlavně po finančních problémech Märklínu z let 2006 a 2007 kdy se sklouzla na tenkém ledě právě i značka (MINI)TRIX. Zůstává ale i nadále aktuální budoucnost výroby AC modelů, jejich provoz je hlučnější a také více mechanicky náročnější, navíc už zde uniká modelovost samotná. Proto AC se několika lidem jeví jako neestetický – rozhodně to je těžké obhajovat, oblibu má především v německy hovořících zemích!

O přesunu a problémech se zmiňujeme v odkaze na článek s návštěvou v Maďarsku! To tedy přeskočíme a zaměříme na novinky. Firma celkem hodně překvapila a novinek bylo od kotlových až po plošinové či kryté a otevřené vozy v H0 1:87. Taktéž nový ovladač pro provoz AC/DC provozu modelářských kolejišť (článek TADY). V naprosté tajnosti ale již jako veřejné tajemství, bude asi zpráva, kdy se světová „dvojka“ Roco, sloučilo s „trojkou“ na sv. trhu, Fleischmannem! To nenechává chladného ale Märklína, proto TRIX již má zmíněné vlastní vývojové centrum! Zde se bude jednat o celkem potencionální soutěžení v nabízených modelech a novinkách pro rok 2009 a potažmo i 2010. To, aj. nám již nastíní veletrh 2009. Rozhodně motivující překvapení lze očekávat již brzy, v dlouhodobém horizontu „bitva“ těchto hráčů na světových trzích bude jistě zajímavé pozorovat, ale taktéž to bude zajímavé pro distributory a jejich zákazníky!

Ale jdeme dále…,
Přemístění výroby některých výrobců dále na východ se nevyhne ani milovanému Rocu nebo Fleischmannu! A proč? Fleischmann, který má již 100 let sídlo a kořeny právě v Norimberku, jsou jeho pozemky pravděpodobně ve větší hodnotě, než je společnost sama! To bude znamenat další velké stěhovaní právě na již zmíněný východ EU, část Fleischmanna skončí nejspíš v Bánské Bystrici (zde již Roco několik let vyrábí), tedy Slovensko, no a město Arad v Rumunsku. Pokud toto vše se naplní, kladu si otázku, jaký dopad toto aj. bude mít na vliv v cenách modelů ale především kvality modelů Roco a Fleischmann na které jsme prostě vysazeni?! Jenže psalo se září 2008 a ještě nikdo neměl ani ponětí, co přinese rok 2009 a tzv. hospodářská krize…
Pravděpodobně se bude jednat ale o jasně vytyčení priorit: kde dražší produkty od neméně kvalitního Fleischmanna budou pozorovatelné od kvality a tradice Roco?! Každopádně v rozmezí platformy: motory, elektronika, kvalita výlisků nebo mechanické součásti a distribuce – tu mají již dnes perfektní!

Např. Fleischmann zahájil v Norimberku 2008 kampaň-prezentaci své nové centrály DC-Profi (v dohlednu budeme v magazínu recenzovat), tento produkt vychází z vele úspěšného Roco-Maus. Možná že tyto dva produkty se sloučí do jedné varianty Proffi- Boss (který již Fleischmann nabízí) a bude je produkovat pro obě značky. Jedna věc ale bude jasná, v souladu s NEM (norma), nám zmizí u centrály nejspíš FMZ/TWIN. Nemusí to být jistě oplakáváno, protože žádné DCC dekodéry v tomto spojení TWIN se nejeví v provozu spolehlivě! A navíc, Roco-Maus je nyní za velice lákavou cenu, nejednalo se v té době ani o nějakou „veletržní akci“ ale je to taktický manévr, aby konkurenční firma Lenz vzdala prodejní maratón a „závody“ s konkurenčním produktem Compact.

Co se týká Fleischmanna, letos v novinkách moc neoslnil, dá se s nadsázkou říci – že ani nepřekvapil! Jestli jde o jistou stagnaci ještě z roku 2007?? Kdo ví! Kromě dvou ozvučených BR 54 (v H0 1:87) a V60 (v N 1:160) tedy nic moc. Spíše se jedná o aktuální katalogové novinky s dob před veletrhem. Oba produkty, jak BR 54 tak V60 prezentoval v ozvučeném provedení a taktéž se změnou pozičních světel jak dle směru jízdy – tak i nezávisle. Takže, Fleischmann nepřekvapil, snad se v roce 2009 polepší!

Rozhodně bylo nepřehlédnutelné jeho kolejiště se zimním motivem! Jeho provoz byl plně automatizovaný, a stojí za připomenutí, že se jednalo o analogový provoz, což je v dnešní době pro veletrhy veliké boom především pro zákazníky, které zajímala především odvrácená strana layoutu. Ochotný personál umožnil i nahlédnutí do útrob tohoto kolejiště! Zajímavý provoz (scénář), navodil „hrbáč“ BR 57, který táhl několik vozů pro přepravu automobilů, vlak se doslova vyškrábal do nejvyšších partií kolejiště, kde došlo k automatickému odpojení soupravy, a přes svážný pahrbek tříděny jako tomu je na skutečných svážných kopcích nákladových nádraží!!!
Na druhém konci seřadiště již zmíněná V60 všechny vozy automaticky přetahovala z koleje na kolej, čímž byla opět tvořena souprava, a celek vlaku byl po vykonání potřebných manipulačních úkonů opět přestaven na odjezdovou kolej, kde již čekal vyzbrojený hrbáč BR 57.
Tento provoz budil u mnoha kolemjdoucích pohledy s žasnutím na tento efekt, neb skutečně málo kdo věřil, že v analogovém provozu bez zásahu lidské ruky je toto možné dosáhnout

V novinkách nás nejvíce překvapilo Roco. Je zde patrný jistě i strmý růst v rozmezí expanze a odbytu, proto za rok 2008 vychrlil nejvíce novinek ze skupiny svých sesterských firem! Asi největší hvězdou prezentace byl model E10.3 s dálkově ovládanými pantografy v plynulém spouštění a opětovném zvedání… model E10.3 měl taktéž soupravu osobních vozů, jako celek bylo možno plynule ovládat otevírání/zavírání dveří pro cestující, tohle si Roco na nás, modeláře pěkně upeklo – rozhodně mu patří uznání. Veškeré tyto prvky jsou ovládány digitálně-libovolně, a vše je patřičně doprovázeno zvukovými efekty: jízda/stop/rozjezd/dveře/vzduch/světla/pantograf atd. prostě, všechna čest!

Model E10.3 včetně popisovaných vagonů je možné koupit jako SET s číslem 41273. Ten se již objevil na EU trhu těsně před koncem roku 2008. Jisté je, že o něj bude velký zájem, zájem ale také bude i o cenu – ta je stanovena v hladině 790,- € což není málo!

Mimo modifikace již vyráběných nákladních a osobních vozů, představilo Roco taktéž celou řadu start SETů pro rok 2009. Ty bude možné odebrat až v létě 2009. Všechny SETy jsou taktéž expedovány s digitální centrálou a ovladačem. Varianty se jeví potom v možné modifikaci MultiZentrale PRO. Ta zahrnuje veškeré námi osvojené prvky, jen v bezdrátovém provedení!

Nesmíme zapomenout ale i na modely Roco tvořené pro ČSD/ČD provedení! Asi největší překvapení bude v druhém kvartálu roku 2009, přímo tedy „brejlovec“ 754 v ŽSSK a ČD barevném schématu. Podle novinkového katalogu by se mělo jednat o „bleskovku“ tedy plzeňskou lokomotivu s modro-žlutými blesky ČD!

Mezi fanoušky modelů tramvají toho taktéž moc není. Roco uvede dvě varianty laku KVB a v létě 2009 to budou dva modely v kloubovém provedení, taktéž KVB. Roco startuje v novém roce 09 i obsáhlý sortiment TT a N, které má v plánu více oživit. Zejména v TT překvapilo modeláře s modelem parní lokomotivy BR 44.
Jinak v celku veletrh plnil dojem celkem slušného zastoupení, pomyslná „stratosféra“ modelového světa v Norimberku 2008 byla celkem hustě zastoupena i výrobci příslušenství, digitalizace nebo krajinářství.

Z nových výrobců překvapuje především Kuehn model. Ten nabízí patrové vozy i v pod českou vlajkou Bmto ale i CFR (Rumunsko) a dále DR/TT. Navíc je třeba poznamenat, že kvalita se u Kuehn modely realizuje za cenu, která je celkem opomíjena. Otázkou zůstává, zda by nebylo na místě, trochu zapracovat v detailech v provedení. Potisk není mnohdy zrovna čitelný a napájení pro osvětlení těchto vozů se nejeví jako příliš bezpečné, často docházelo k protavení plastových objímej a vpečení okolních dílů v jeden celek, což mělo za následek znehodnocení vozu jako takového! Cena takto dodávaných modelů je v současnosti stanovena na 34.50,- €

Přestože segment TT rodiny je spíše na pozvolnějším vzrůstu, pochopitelně i zde panuje ostrá konkurenční politika! Pokud se zaměříme na tři hráče současného trhu, bude to jistě Tillig, Piko a Kuehn. Proto Kuehn a Tillig nyní soutěží na trhu s mnoha modely nákladních vozů a nebo lokomotiv BR 185/189, zatím co Kuehn ale i Piko mají ostré nože v ringu z pozice široké škály Herkulesů od Piko, ten zbrojí právě proti výrobci Kuehn. Jistě, takové konkurenční soutěže mohou pro nás, zákazníky být prospěšné, je ale škoda, že se zaměřují jen na odbyt a ne na různorodost v sortimentu, je zde mnoho lokomotiv které nikdo v TT ještě nerealizoval a které se snad svého modelového zrodu ještě někdy dočkají. Ale trh je nemilosrdný, proto můžeme jen čekat a doufat, že zrovna to naše oblíbené kolejové vozidlo někdo přivede na svět.
Nad rámec všech prezentovaných modelů v Norimberku pro rozměr TT 1:120, vykoukla na světlo světa i spolupráce mezi firmou Tillig a Beckmann. Pod číslem 500680 se nám objeví v tomto roce lokomotiva BR 103 v krásném a kvalitním kabátku od realizátora Beckmann, Tillig ihned manažersky zapracoval, a ačkoliv nebyla ještě v době trvání festivalu stanovena cena, rázem byla určena do hladiny kolem 170,- €

Tillig taktéž začal fušovat do příslušenství. Otevřel spolupráci s Dánskou firmou Heljan, která vyrábí plně digitalizovaný jeřáb pro přístavní kombi-logistiku, nebo návěstidel TT (bohužel nikoliv v ČD/ČSD variantách). Narozdíl od firmy Viessmann kde TT modely příslušenství mnohdy nejeví skutečné rozměry přepočtené pro 1:120, např. pilíře mostů nebo ocelové modely konstrukcí a nosníky, drobné rozdíly nalezneme i v H0, jsou u Tilliga ve správném měřítku 1:120 !
Piko během roku 2008 zvedlo ceny o 10% což je nám vše známo, nakonec ale očekávané navýšení nebylo ani tak drastické a patrné, v součtu, jsou ceny srovnatelné před vyhlášeným zdražením. Navýšení 2,3% již v lednu 2008 na hodnotu 12% od předchozích zdražení se dělalo mnoho povyku pro nic.Vývoj, který ukazuje na možnou tržní krizi v roce 2009 a 2010 Piko se nenechalo zastrašit, a prezentovalo široký plán pro tento rok, zejména v segmentu TT a Hobby! Noivnkou bude v roce 2009 od firmy Piko taktéž mleděmodrý model lokomotivy 372.010 zvaný „bastard“ tedy přímo v barvách ČDC (Cargo).

Viessmann vyvinul v roce 2008 řadu nových funkčních mini-motorů, založených na principu vibrací z mobilních telefonů. Především pro pomalé spuštění a stavění ramen návěstidel a také elektroniku pro pomalé přepínaní signalizace návěstidel. Jinak doznala obměna trolejových vedení,stožárů a výložníků, taktéž uvedl již ostré novinky v oblasti trolejových tramvajových a úzko-rozchodných drah.

Mnohem menší stánek než v předchozích letech, byl u firmy Kibri. Ta nabízí překvapivě mnoho novinek, a to i navzdory tomu, že je firma v ohlášeném soudním úpadku. Proto v roce 2008 a pro nový rok 2009 ohlašuje i tak, celkem mnoho novinek v oblasti Car Systému, kde spolupracuje s vele-úspěšnou firmou Faller. Z této kooperace vzniká několik zajímavých modelů pro Car Systém včetně periferií ap.
Taktéž je veřejným tajemstvím, že Faller má zájem o převzetí celé firmy Kibri pod svá křídla, spolupráce by možná nebyla opět pro zákazníky marnou nadějí, skalní přívrženci to možná ocení, rozhodně takto podobně tehdy postavil Faller na nohy i skomírající značku POLA G, která je zaměřena na zahradní železnici a dnes se jí daří.

Skvrnou na celém festivalu nebo veletrhu, jak chcete, byl stánek oblíbené firmy Preiser. Novinky zde představil v podobě dvou až tří hostesek, kde každá z nich představovala figurku, která je pro trh novinkou, takto bylo kopírováno několik scén různých postav které Preiser produkuje pro měřítko H0. Nám se rozhodně jeho stánek a styl, jakým toto prezentuje, vůbec nelíbil, takže domů by si odvezl asi pořádnou hromadu brambor 🙂

Závěrem…,
přesto, kolik bylo takřka pod jednou střechou prezentovaných firem, patří velké dík za jejich zájem o zákazníky a své prodejce. V zákulisí se taková prezentace z ekonomického hlediska jeví jako více nákladná, rozhodně prezentace je důležitá. Koncentrace, v jaké bylo možno celý veletrh ať již v těch méně známých či více známých značek shlédnout, bude mít za následek v nastávajícím období jisté tendence ke zvýšení ekonomické výkonnosti firem, tyto kroky budou mít také vliv na kvalitu, pestrost sortimentu ale především na cenovou škálu, což ocení především zákazník!
Poslední reference zaslouží každopádně bezvadná organizace celého veletrhu v Norimberku, které již 50 let žije rok co rok modelovou železnicí…,

VÍCE FOTOGRAFIÍ Z TOHOTO ČLÁNKU

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments