Vláda si před třemi lety do svého programového prohlášení napsala, že do letošních voleb zajistí opravu šedesáti nádražních budov po celém Česku. Zmínila dokonce i tři konkrétní stanice. Rekonstrukcí podle kabinetu měla projít nádraží na pražském Smíchově, v Křižanově na Žďársku a taky v Mostě. A z větší části se to podařilo. Jen letos dělníci opraví víc než sto nádraží, řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
„Například loni se oprava týkala 116 nádražních budov, pro letošek počítáme s pracemi na 114 budovách,“ uvedl Gavenda.
Slíbenou šedesátku oprav za celé volební období tak Správa železnic překonala poměrně výrazně. Novou nádražní budovu mohli v posledních třech letech cestující začít využívat například v Českém Krumlově, v Náchodě nebo ve Frýdku-Místku. Jen letos Správa železnic na opravy železničních stanic dá v součtu přibližně dvě miliardy korun. Pro srovnání: loni to bylo přes miliardu a půl a například v roce 2018 jen asi 750 milionů.
Všechna zmíněná nádraží v Praze na Smíchově, v Křižanově a v Mostě se ale opravit nestihnou. Kompletně zrekonstruované je zatím jen jedno z nich a do voleb se na tom už nic nezmění.
„Práce na nádražní budově v Křižanově byly už dokončeny. Kompletní rekonstrukci výpravní budovy v Mostě začneme realizovat v letošním roce. Pro modernizaci nádražní budovy na pražském Smíchově aktuálně běží tendr na zpracovatele dokumentace pro územní rozhodnutí. Projekt bylo nutné časově i technicky zkoordinovat s okolními stavebními záměry, zejména s připravovanou výstavbou dopravního terminálu,“ popsal mluvčí Správy železnic.
Pražské Smíchovské nádraží by dělníci mohli začít podle Správy železnic opravovat v roce 2023.
Bourání nádražních budov
Správa železnic přesto tvrdí, že tempo oprav nádražních budov dokázala v posledních letech urychlit. Pro cestující ale ne vždy tím správným směrem.
„Spousta nádraží opravených je a další se chystají. To určitě vítáme. Nicméně řada nádražních budov se bourá, místo aby se rekonstruovaly, a jsou nahrazovány nějakými přístřešky. Což samozřejmě z hlediska cestujících úplně ideální není,“ zmínil člen prezidia Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miloslav Zítka.
Zítkovi vadí i další věci: kritizuje například, že se Správě železnic nedaří pronajímat prostory na velkých nádražích například obchodníkům nebo České poště – i když i to vláda ve svém programovém prohlášení slibovala. A podle Zítky by v okolí některých opravovaných nádraží mělo vznikat taky víc parkovacích míst.