V květnu letošního roku uvedla na trh firma Micro-Metakit model parní nákladní lokomotivy původní řady 46/47 bývalých kkStB. Pro naše modeláře je tento model zajímavý tím, že výrobce z bavorského Landshutu nabídl na trh kromě jiných variant i provedení ve verzi ČSD. Zájemci si tak mohou pořídit špičkový model parní lokomotivy 324.331.

Lokomotivy této řady se na naše území dostaly v letech 1887 až 1908. Bývalá Buštěhradská dráha jich v těchto letech postupně zakoupila 98 kusů. Dodavateli byly dvě vídeňské lokomotivky – St.E.G. (37 kusů) a Lokomotivka ve Vídeňském novém Městě (61 kusů). Jednalo se o dvouválcové lokomotivy na mokrou páru s vnějším rámem. Byly vybaveny tendry rady III, IIIa a IV, které byly vyrobeny v továrně Ringhoffer.

Provozovatel označil nové lokomotivy řadou IIIa. Brzy si vysloužily velkou oblibu a staly se jednou z nejspolehlivějších a nejoblíbenějších lokomotivních řad na Buštěhradské dráze. Byly schopny spalovat i hnědé uhlí a proto byly nasazeny v období první světové války pro dopravu vojenských transportů.

Válečné události zavály jeden stroj do Itálie a jeden byl poškozen natolik, že nebyl již opraven a sloužil jako zdroj náhradních dílů. K ČSD tak v roce 1923 přechází 96 strojů. Dostávají označení 324.3. V době druhé světové války ochází část lokomotiv řady 324.3 nejen do Německa, ale i do Dánska.

Po roce 1945 se jich většina vrátila zpět do Československa. Lokomotivy 324.3 byly nasazovány převážně na posunu a sloužily až do šedesátých let minulého století. Jako poslední lokomotiva této řady dojezdila 324.355 na dnes již neexistujícím nádraží Praha – Těšnov. Do dnešní doby se dochoval jediný stroj této řady – 324.391. Jako neprovozní exponát NTM si ho můžete prohlédnout v muzeu ČD v Lužné u Rakovníka.

Model

Výrobci posloužil jako předloha stroj 324.331 s tendrem 311.088 ve stavu z roku 1925. Model tak odpovídá epoše IIa.

Jako všechny výrobky firmy Micro-Metakit se jedná o celokovový model, vyrobený standardní technologii – letování plamenem nebo vysokofrekvenčním spojováním jednotlivých kovových dílů. Výsledkem je model ve špičkové kvalitě, který je propracován do posledního detailu a to včetně pojezdu.

Pohon modelu obstarává kvalitní motor systému Faulhaber, umístěný v lokomotivě. Pomocí převodovky s vysokým poměrem převodů je poháněna poslední spřažená náprava. Hnací síla je na ostatní hnací nápravy je převáděna spojnicemi tak, jako u předlohy. Bylo tak možno vyrobit funkční vnitřní Stephensonovy rozvody. Díky umístění pohonu v lokomotivě je i tendr zpracován do všech podrobností a to včetně partií pojezdu. Odběr proudu z kolejí je realizován všemi koly tendru.

Model je vybaven funkčními šroubovkami. Pro ty, kteří by chtěli s modelem tahat vagóny, je přibalena dvojice jemně zpracovaných standardních spřáhel. Tak jako u ostatních vůrobků firmy Micro-Metakit, má i tento odpružené nárazníky a jistě zaujmou i otevírací dýmniční dvířka. Povrchová úprava je prováděna speciálním lakováním s řízením teploty. Je tak docíleno jemného sametově matného odstínu, který je velice odolný proti otěru či odření. Model projíždí poloměry od 600mm.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na