NOVÉ VLAKY | České dráhy se svým novým vedením hodlají utrácet i nadále. Nic se tak od odchodu top manažera Petra Žaludy celkem nemění. Dráhy chtějí za zcela podivných okolností objednávat vlaky už jen u firmy Škoda Transportation. Peníze určené na nákup zbylých jednotek Railjet od firmy Siemens tak dorpavce stejně utratí. Připomeňme jen, že za modernizací vozidlového parku – která generuje i zadluženost, byl Petr Žaluda v médiích často kritizován.
Nové vedení v čele s Daliborem Zeleným tak odsouhlasilo nákupy několika elektrických jednotek pro dálkovou i příměstskou dopravu. Tedy jednotky ve fotmátu RegioPanter, které v současné době jezdí mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, kolem Českých Budějovic, další pak kolem Olomouce, z Děčína přes Ústí nad Labem do Chomutova a Kadaně. V příštím roce začnou jezdit i kolem Brna. Celkem tak u Českých drah bude nasazeno 19 jednotek řady 440, 640 a 650 dle počtů vozů v soupravách nebo možností pro ježdění na obou napájecích systémech v Česku.
Celkem dráhy nakoupí až 25 elektrických jednotek od firmy Škoda Transportation. Dopravce nevypsal ani řádné výběrové řízení, vše tak opět získává nádech klientelismu a silné lobby kterou u Českých drah prosazuje právě Škoda Transportation. O podílu Zdeňka Žáka v této nákupní horečce není potřeba dále rozebírat. Člověk s tako pochybnou morální a odbornou specifikací není trestně odpovědný. Do čela drah tak nechal dosadit spřízněné osoby sobě, případně firmám na které byl v minulosti napojený.
{snippet 100}
Termíny údajně splní jen Škoda, ač má vlaky jen na technickém výkresu
Dopravce tlačí na termíny které za současného stavu může splnit právě jen Škoda. Od podpisu smlouvy mají být do 15 měsíců první vlaky k dispozici pro potřeby schválování a dalších provozních testů. Kontrakt v hodnotě 4 miliard korun má být spolufinancován i z prostředků EU a konkrétně z peněz fondu Operačního programu doprava.
Nové vlaky se majjí nasazovat na dálkovou dopravu z Prahy přes Plzeň do Chebu, z Břeclavi do Olomouce a z Prahy přes Českou Třebovou do Brna. Dráhy s jednotkami počítají i na vlaky z Prahy do Děčína, kde v současné době jezdí v některých dnech za klasické rychlíky i jednotky CityElefant, a dopravci se v tomto případě od roku 2010 osvědčují.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/1863-penize-na-jednotky-railjet-drahy-utrati-nakoupi-nove-vlaky-i-diky-dotacim-eu{/qrcodegenerator}
České dráhy budou nakupovat nové vlaky i v dalších letech. Jak rychle bude postupovat liberalizace železnice u nás, bude dopravce muset obnovit, případně nakupovat i motorové vozy. Především pak v Polsku nakoupené motorové vozy RegioShark, které jsou cenově pro národního dopravce výhodnější než nákup u firem Bombardier nebo Alstom, kde čekací doby na vozidla jsou v řádu několika let.
{snippet 101}
- Nové lokomotivy Českých drah do Rakouska a Německa zatím zajíždět nemohou
- Praha je o další krok blíže k vlastním železničním linkám S-Bahn. Vznikat budou i nové zastávky
- V roce 2013 dráhy převzaly nové vlaky za šest miliard. Nejvíce ve své novodobé historii
- České dráhy na nákupech v Rakousku. 400 milionů na vozy od ÖBB
{snippet 120}