Středeční nehoda posunujícího nákladního vlaku u Kralup nad Vltavou na vlečce petrochemie Unipetrol opět aktivuje otázky, zda a jak mohou firmy podnikající v železničním oboru, zabezpečit bezpečný provoz svých vlaků. Řada firem navíc celou republiku přejíždí se svými ucelenými vlaky kotlových vozů s chemikáliemi nebo ropnými komoditami. Lze to považovat za dostatečně bezpečné?

fotografie | Pavel Hromádka

Ačkoliv si to řada lidí bydlících jen pár kroků od železnice neuvědomuje, denně jim pod okny projíždí stovky tisíc litrů chemikálií, zkapalněného plynu, ropných komodit a řada dalších. Pakliže se stane ekologická havárie v místě se statusem chráněného vodního zdroje, stává se ohrožení života a zdraví obyvatel o to více znásobeno nehodou na železnici. Zatím největším provozovatelem nákladní dopravy po železnici je firma ČD Cargo, dceřinná společnost mateřských Českých drah.

Dopravce v minulosti vypracoval řadu technologických postupů pro vlaky zvláštního určení přepravy – tedy zcela shodnému systému jako u silniční dopravy ADR (Alternative Dispute Resolutin). Není tedy dnes fakticky možné, že řada soukromých dopravců chce ušetřit za své bezpečností poradce? Školení jednoho bezpečnostního poradce obnáší investice v řádu 20 až 50 tisíc korun, tedy dle zvolené technologické třídy ADR.

Bezpečnostní poradce dbá na řádné označení nebezpečného nákladu, ale také určuje druhy obalů pro jednotlivé komodity spadající do tabulek třídy ADR. Na železnici to funguje zcela stejně. Pro vlaky, které mají ve svém řazení vozy s nebezpečným nákladem, existují zvláštní předpisy pro manipulaci od nakládky až po vykládku. Stejné je to i při klasickém posunu s jednotlivými vozy. Všechna tato vozidla musí splňovat řadu bezpečnostních kritérií. {qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/komentar/1500-bezpecnost-v-provozu-soukromich-dopravcu-na-ceske-zeleznici-je-skutecne-dostatecna{/qrcodegenerator}

Středeční příklad z 10.dubna u Kralup nad Vltavou je tak ve vší míře ukázkové porušení mnoha předpisů a manipulace s vozy s nebezpečným nákladem dle tříd ADR. A zde není zcela tak důležité zda vozy jsou plné či prázdné. Jednoznačně zde došlo k selhání lidského faktoru. Výsledek šetření nehody Drážní inspekcí pokračoval i v pátek. Výsledek tak lze očekávat v průběhu příštího týdne. Jen s velkým štěstím nedošlo i porušení palivové nádrže u lokomotivy, která může obsahovat v plné výzbroji až 4000 litrů pohonných hmot.

Je tedy otázkou, zda skutečně menší hráči na trhu v železniční dopravě skutečně dbají o bezpečnost a manipulaci s vozy v režimu nebezpečného nákladu. Jedna věc je pouze samotná nakládka, větší ohled by měl být i na přesun takto ložených vozů do svých cílových destinací.

{snippet 101}

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments