A je to tady, tentokrát se o překvapení opět postarala firma Märklín z německého Göppingenu. Není to tak dávno, co TECH | MAGAZIN přinesl celkem pozitivní informace o druhém dechu života této značky. Původní texty a reportáž z výroby v maďarském Györu naleznete ZDE. Tehdejší procházka v halách soustředěné výroby se nesla v duchu pozitivních motivací do výroby z vedení této firmy. Ovšem, nejspíš to nestačilo…

{snippet costa-re}

Již v době návštěvy a později i psaní reportáže z Maďarska, nikoho nenapadlo že by se do této situace firma někdy mohla dostat. Otázkou je, zda je to vlivem probíhající hospodářské krize, nebo jen jisté modelářské recese. Proto 2.2.2009 na sebe firma vyhlašuje insolventní řízení u soudu. Ten rozhodne o nuceném správci který bude dbát o vypořádání pohledávek vůči dodavatelům této firmy. Optimismus vedení firmy stále údajně věří, že firma toto praštění přes prsty stále přežije. Ovšem to je stejně vrtkavá teze, jako finanční sektor v již tak napnuté době.

Toto opatření pádu, hrozilo značce již před třemi lety. Záchranný kruh tehdy poskytl britský ostrov, resp. finanční skupina Kingsbridge! To bylo přičinění i v uzavření jedné továrny a propuštění 245 zaměstnanců. Zeštíhlení firmy nakonec nebylo tak očekávané v což jeho většinový majitel doufal. I přes vyhlášené insolventní řízení bude firma vyrábět a obchodovat dále!

Na místě ale zůstává nezodpovězená otázka, co bude se sesterskou značkou TRIX a miniTRIX, ta je v holdingu Märklínu! Již koncem roku 2007 a během roku 2008, došlo mj. k oddělení plánovacího, strategického a vývojového sektoru od matky Märklín, a TRIX se zaměřil na svůj trh. Nejspíš čas ukáže, že toto bylo jedno z mála dobrých řešení a strategií, aby potápějící se loď, nevzala do hlubin dějin, i veleúspěšného TRIXE?!

Märklin – insolvenční správce má firmu v rukách. Zájemci o firmu se již hlásí

SOUVISLOSTI  Z Prahy do Popradu a Košic autovlakem. Nyní třikrát denně

(aktualizace 1. 4. 2009) Dle německého tisku se insolvenčnímu správci hlásí zájemci o koupi firmy v úpadku. Ohlásilo se jich údajně přes 60. V současnosti probíhají jednání se čtyřmi velkými investory z Asie. Značka Märklin má poměrně velkou hodnotu na trhu s dětským zbožím. Nový investor tedy nemusí být přímo z hračkářské branže. Předběžný správce Michael Pluta však upozorňuje, že bude dále jednat jen se zájemci s prokázanou bankovní zárukou na minimálně 100 mil. €.

Nejprve to bylo 30, pak 40 a 80 milionů. Objevují se proto spekulace, co tímto zvyšováním správce sleduje. Mnoho zájemců nepochybně odpadne. Uvádí se, že jedinou firmou schopnou absorbovat Märklin je nadnárodní společnost Kader hongkongské rodiny Ting. Společnost Kader Holdings Co. Ltd. vlastní například značku Liliput a Bachmann. Vlastní i čínského hlavního producenta modelové železnice Sanda Kan, který vyrábí pro celou řadu německých modelářských firem. Velmi mnoho forem a nástrojů Märklin je právě u tohoto výrobce.

Během měsíce dubna by se mělo vyjevit, kam budou obchodní jednání směřovat. Buď k prodeji celé firmy se všemi značkami nebo k rozprodeji jednotlivých (životaschopných) celků. V případě rozdělení firmy můžeme samozřejmě očekávat vyčlenění LGB. To bude nepochybně znamenat opět přerušení výroby, protože ta je soustředěna v Maďarsku v továrně Märklin. Uvidíme.

Podle posledních informací Michael Pluta zvažuje i založení veřejné obchodní společnosti, kde by mohli mít podíl modeláři a tím přispět k záchraně firmy Märklin. Na konci měsíce března bylo uzavřeno sídlo firmy v Norimberku. Odtud je řízena výroba TRIX a LGB. Přesunem veškeré administrativy do Göppingenu (výrobní závod v Německu) chce správce ušetřit náklady v milionové výši. LGB tím m. j. přichází o centrum služeb pro zákazníky (náhradní díly a opravy modelů). Märklin v současnosti zaměstnává 1600 lidí. Z toho v Německu 650, v samotném Norimberku pak 60. U prodejců v Německu činí výrobky Märklin, Trix a LGB 50% obratu. To je překvapivě vysoký podíl.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zadejte své jméno zde