Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii v září vzrostl o 3,1 procenta na 933 987 milionu vozů. Jde přitom o první růst v letošním roce, oznámilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Výsledek naznačuje, že na některých trzích v Evropě se začíná situace na trhu zlepšovat. Vyšší prodej zaznamenala za uplynulý měsíc i Česká republika.

Statistickému růstu pomohla podle automobilového experta EY Petra Knapa nižší srovnávací základna z loňského září, kdy se registrovalo více vozů v létě kvůli poslednímu termínu doprodeje vozidel homologovaných podle starších emisních pravidel NEDC. Od září pak bylo možné prodávat jen vozy splňující pravidla testování automobilových emisí WLTP.

Čtyři největší evropské trhy ale vykázaly nejednoznačné výsledky. Zatímco prodej nových osobních vozů ve Španělsku klesl o 13,5 procenta a ve Francii o tři procenta, Německo hlásí růst o 8,4 procenta a Itálie o 9,5 procenta.

Za devět měsíců letošního roku klesl počet registrací nových osobních aut v EU o 28,8 procenta. Od ledna do září jich bylo registrováno 7,06 milionu.

Navzdory příznivému vývoji za měsíc září automobilový trh v EU nadále zásadně ovlivňuje pandemie nemoci covid-19. Ve Španělsku prodej aut letos meziročně klesl zatím o 38,3 procenta, v Itálii o 34,2 procenta, ve Francii o 28,9 procenta a v Německu o 25,5 procenta.

V Česku se prodej aut zvýšil

V České republice se prodej nových osobních aut podle sdružení ACEA v září meziročně zvýšil o 7,2 procenta na 16 909. Úhrnem od ledna do září se však o 22,4 procenta snížil a dosáhl 148 319 vozů.

„Celkový nárůst zhruba o 28 tisíc vozů z rozhodující části táhlo Německo, kde pomohly pobídky. Mezi nejodolnější větší značky, mimo prémiových, s celoročním poklesem pod 20 procent patří Škoda, Toyota a Kia. Škoda v září meziročně nejvýrazněji zvýšila svůj tržní podíl a je tedy pátou největší značkou v EU,“ podotkl automobilový expert EY Petr Knap. Vzhledem k současnému vývoji kolem koronaviru podle něj nelze po zbytek letošního roku na evropském trhu čekat významné zlepšení.

Jak si vedly Volkswagen a Škoda Auto

Německý automobilový koncern Volkswagen i česká dceřiná značka Škoda Auto v září po koronavirovém propadu zvýšily odbyt. Skupina Volkswagen prodala 933 600 aut, což je meziročně o 3,3 procenta více, Škoda Auto pak odbyt zvýšila o 2,6 procenta na 104 600 vozů.

Zatímco ale skupina Volkswagen vykázala za celé třetí čtvrtletí pokles, mladoboleslavská automobilka zaznamenala růst, a to o 0,8 procenta.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments