První fáze oprav nejvytíženější České dálnice začala počátkem května. Národní dopravce již koncem minulého roku zavedl novou kategorii vlaků D1 Express mezi Brnem a Prahou. Ačkoliv stále nebylo jasné kdy stavební práce začnou stavební firmy realizovat, dopravce vlaky této kategorie již v provozu ponechal. Nyní obsazenost vlaků mezi oběma městy začíná nebývale stoupat.
Do oprav silniční tepny zasáhne i příští rok moderní jednotka Viaggio Comfort zvaná také RaiJet, tu si v opci od ÖBB nechávají České dráhy vyrábět v Rakousku. Dopravce chce tyto vlaky nasadit do provozu již v květnu resp. v červnu příštího roku. D1 Express je zásadní produkt Českých drah který jasně dokazuje že lidé volí cestu vlakem, než riskovat nečekaná překvapení v první fázi stavebních prací na dálnici. Dráhám se tak daří do vlaku dostat i takové skupiny lidí kteří dříve dali přednost raději autům nebo autobusům.
V současné době je tempo prací oprav na D1 v prvních dvou úsecích spíše pozvolného zavádění v omezování průjezdnosti stavebními úseky. Během léta má být po celé délce dálnice D1 až 9 samostatných úseků na kterých mají probíhat stavební práce. V řadě případů tak mohou být pruhy pro vozidla svedeny do dvou užších, v případě demontáží mostů i do jednoho pruhu. Takové práce ovšem budou probíhat zejménav noci. Ředitelství silnic a dálnic také nevyloučilo, že by doprava bez ohledu na všední nebo výkendové dny mohla být svedena pouze do jednoho průjezdního pruhu, čímž se značně navyšuje riziko velkých zpoždění.
Dráhy s opravou dálnice počítají v dlouhodobém horizontu až deseti let, tedy po dobu kdy mají zásadní stavební práce probíhat v různé intenzitě a směrech. Proto dopravce uvažuje o navyšování spojů s odjezdem z Brna do Prahy – ale nově také v opačném směru z Prahy do Brna. V ranních hodinách je o cestu do Brna a dále v Praze velký zájem. Současnou frekvenci cestujících tak převážejí stávaící vlaky běžé kategorie. {qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/1543-prvni-faze-oprav-dalnice-plni-vlaky-mezi-brnem-a-prahou-drahy-chteji-navysovat-kapacitu-spoju{/qrcodegenerator}
Dopravce neplánuje ani žádné další reklamní kampaně ohledně produktu D1 Express. V současné době s tuto kategorii vlaků vyhledává stále více lidí. České dráhy chtějí tak spíše kapacitu jednotlivých spojů ještě navýšit o další vozy, případně přidání jednoho až dvou párů vlaků v každém směru. Dopravce navíc tuto kategorii vlaků provozuje na své podnikatelské riziko – tedy bez dotací státu a jednotlivých krajů.
{snippet 100}
- Startuje oprava D1. Národní dopravce mezi Prahou a Brnem zlevní jízdné až o 60 korun
- Brno s Prahou spojil express D1 Českých drah, dnes měl premiéru
- RailJet v Česku: Po jízdenkách na prezentační jízdu se jen zaprášilo. Dráhy uvažují o další
- „Spirit of Praha“ České dráhy chtějí jednotky RailJet nasadit do provozu od června 2014
{snippet 120}