Na zkušebním okruhu ve Velimi, proběhla v posledním srpnovém víkendu velká zkouška jednotky Flirt, jak pro novináře, tak pro nový personál. První z pěti souprav byla pokřtěna velkou 5L lahví šampusu. Řada zájemců o shlédnutí vnitřního interiéru se za doprovodu majitele firmy Leoše Novotného, i s doprovodným akustickým výkladem, mohlo vejít do soupravy, která od prosince tohoto roku začne jezdit na své lince z Prahy do Ostravy.

Fotografie |16x Ludvík Hradílek

Celkem 750 Flirtů na Evropských kolejích

Švýcarský Stadler, od kterého Leo Express odebírá nové jednotky Flirt, montuje tento typ souprav v Polsku. Koleje Evropy brázdí celkem již neskutečných 750 kusů této konfigurace, jen s menší obměnou interiéru dle potřeb a požadavků zákazníků. Ve Velimi o posledním srpnovém víkendu probíhalo zaškolení stevardů a stevardek, ale také technické školení provozního personálu a údržby. Leo Express neplánuje vlastní depo pro nové soupravy, chce si zajistit servisování svých vlaků od participujících firem  v oboru železniční dopravy. Jaká firma nakonec bude vlaky LE servisovat, firma doposud neuvedla.

O víkendu probíhalo velké školení také již zmíněných patnácti stevardů, celkem v každé soupravě bude pět stevardů, tedy 25 na všech pět souprav LE. Zbylé stevardy chce firma zaměstnat a zaškolit pro provoz svých vlaků v průběhu letošního podzimu. Firma zaměstnala na pozice stevardů především takové lidi, kteří odpovídají tzv. soft skills, což je zastřešující schopnost pro komunikaci, řešení krizových situací, přátelské vystupování a samostatné řešení různých provozních náležitostí během jízdy vlaku.

Majitel firmy Leo Express Leoš NovotnýVychlazený šampus na křtění první jednotky

Každá jednotka Flirt bude mít celkem pět stevardů

Na pozice stevardů a stevardek bylo dosazeno několik zájemců, kteří mají praxi už v oboru jak letecké, tak železniční dopravy. U firmy LE bude proto zaměstnána např. letuška ČSA, průvodce vozů JLV (Jídelní a lůžkové vozy Praha), nebo také u Leo Expressu nastupuje svojí další působnost i bývalá stevardka a jeden stevard od firmy RegioJet.

Stevardi a stevardky Leo Expressu navíc budou hlásit palubním rozhlasem veškeré provozní situace a náležitosti jak v češtině, tak i v anglickém a německém jazyce. Tento fakt ale nebyl pro nábor podmínkou, firma sice má plány pro cizojazyčnou klientelu, průběžným školením personálu ovšem jejich cizí jazyky hodlá dále doplňovat.

Celá souprava je bezbariérově průchozí, Flirt má k tomu ještě namontovánu pneumatickou plošinu pro nástup vozíčkářů. Provozovatel jednoznačně klade důraz na to, aby si cestující v jeho vlacích odpočinul, a cítil se dobře a pohodlně. S takovou koncepcí šel do kolejové dopravy Leoš Novotný ještě v době, kdy se ani nevědělo jaké vlak si pro svojí linku z Prahy do Ostravy nakonec vybere.

Třídy Premium, Business a Economy, na 1. a 2. třídu zapomeňte!

Souprava má mimo dvou řídících vozů na každém konci, ještě celkově tři vozy vložené. Klasifikace tříd, jak jsme zvyklý od ČD, zde ovšem budete hledat marně. Každá z jednotek bude mít nejvyšší označení PREMIUM, takových sedadel bude celkem šest, a jsou určeny pro náročnou klientelu. Dále 16 sedadel BUSINESS třídy, které budou tzv, “jedničkového” standardu. A posledních 212 sedadel třídy ECONOMY – tzv. “dvojky”. Všechna tato označení tříd jednotlivých sekcí soupravy jsou stejného systému, jako u vlaků RailJet ÖBB která ještě v třídě BUSINESS, nabízí samostatné kupé pro klienty, ale také jednací salonek v každé soupravě.

Prezentace o provozu Leošem Novotným

Výše jmenované rozlišení a klasifikace tříd Premium, Business a Economy, je pro klienty zcela srozumitelné a jasné. Navíc Leo Express chce pro třídu Business aplikovat různé akce a formy prezentace. Pokrytí signálu WiFi pak bude pro celou soupravu bez rozdílu třídy, zásuvky 230V jsou pod každou sedačkou již u jednotek LE standardem!

Zda firma také zvolí pojmenování svých vlaků jako je tomu obdobně u Českých drah, k tomu se majitel zatím nechtěl vyjádřit. V případě takového konceptu volby jmen, budeme postupovat dle přání a výběru našich klientů – cestujících, zdůraznil Leoš Novotný. Firma tím tak hodlá později oslovit své zákazníky, ať si názvy jeho vlaků vyberou. Z minulosti je známo, že např. ČSA na svých letadlech neslo názvy českých měst. České dráhy zase svá Pendolína pojmenovalo dle našich řek. Více v článku: Pendolino po trpaslících končí, nově bude dle našich řek.

Třída PREMIUM nabízí absolutní pohodlíPohled na toaletu jednotky FlirtPohled do třídy BUSINESS s 16 sedačkami

Všech 5 souprav stálo Leoše Novotného bezmála 1,5 miliardy korun, od prosince tedy vstoupí na koleje již druhý konkurent vůči Českým drahám, ale taky jako třetí dopravce mezi Prahou a Ostravou. Že má firma velké ambice obsadit i další dálkové trasy, i v případě stejné koncepce vlaků s dieselovým pohonem, se Leoš Novotný netají.

Lehké soupravy a hospodárnější provoz i za dopravní cestu

Flirt je schopen překonat hranici rychlosti až 190km/1hod. navíc tento typ vlaku je hospodárnější, lehčí a tedy i jeho provoz výrazně ekonomičtější. Leo Express zaplatí za jednu cestu svého vlaku do Ostravy výrazně méně, než např. konkurenční RegioJet a České dráhy s klasickou lokomotivou nebo jendotkami Pendolino. Tento aspekt při výběru takového vlaku byl hlavní kritériem, jelikož má firma produkovat zisk, musí být náklady nižší, nikoliv stejné jako u konkurence při jízdě vlaků ve stejné relaci, dodal Leoš Novotný.

Flirt na zkušebním okruhu ve VelimiPohled do oddílu třídy ECONOMYZásuvky 230V a signál WIFI nalezneme v celé soupravěCelá jednotka je průchozí a bezbariérováVlak Flirt na tzv. malém okruhu ve Velimi

{niftybox background=#A15E1B,textcolor=white,float=right,textalign=justify,border=white,font=Tahoma,fontsize=14px}

Náklady na dopravní cestu z Prahy do Ostravy

České dráhy: jendotka Pendolino

  • dopravní cesta: 9.890,-
  • trakční energie: 9.012,-
  • celkem tedy 18.902,- / na osobu 57,-

RegioJet – souprava o počtu 5 vozů s lokomotivou ex.ČSD

  • dopravní cesta: 7.495,-
  • trakční energie: 7.549,-
  • celkem tedy 15.044,- / na osobu 53,-

Jednotka Leo Express

  • dopravní cesta: 5.286,-
  • trakční energie: 4.120,-
  • celkem tedy 9.405,- / na osobu 40,-

Info: Cena za ujetý kilometr se vypočítává u správce dopravní cesty dle váhy soupravy a počtu náprav všech vozů. (Výpočet: Jan Sůra iDNES.CZ)

{/niftybox}

{snippet 103}

{acepolls 14}

{snippet 100}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments