Z práce na silnicích se pomalu stává adrenalinové zaměstnání. I proto chce ŘSD začít s nákupem speciálně upravených vozidel které více ochrání své zaměstnance. Foto: Policie ČR

Policisté vyšetřují další případ, kdy řidič narazil do auta údržby a vážně zranil dělníka. Za posledních sedm let se stala už padesátka případů, tři lidé při nehodách zemřeli. Silničáři proto kvůli větší bezpečnosti dělníků plánují nákup speciálních aut s výztužemi.

Silničáři dosud používají běžnou sériovou techniku, doplněnou jen o oranžové majáky. Při nárazu tak konstrukce vozu obvykle nestačí. Pokud silničáři opravdu potřebují chránit dělníky, dají do pruhu před ně ještě nákladní auto. Ani to však není ideální řešení. Při většině nehod přichází náraz zezadu a s tímto směrem počítají výrobci ze všech nejméně.

„Když stojíte v koloně, tak je to vozidlo dostačující. Ale pokud jste v provozu, kdy na vás najíždějí kamiony zezadu, tak je samozřejmě nedostačující,“ říká Jan Kráčmera, mistr Střediska správy a údržby dálnic Mirošovice na dálnici D1.

Například při srážce na konci srpna vmáčklo osobní auto přívěs dovnitř dodávky. Podobných nehod se jen letos stalo už čtyřicet. Nehod se zraněním silničářů bylo za sedm let kolem padesáti.

Pracovníci údržby obavy o svou bezpečnost přiznávají dlouhodobě. „Je to opravdu nebezpečné. Stane se něco nepředvídaného a myslím si, že to za to nestojí,“ řekl před čtyřmi lety řidič SSÚD Mirošovice Vratislav Černý. Práci už raději změnil.

Nové vozy obdrží až v příštím roce

Nepomáhají ani platy, které jsou hluboko pod celostátním průměrem. Téměř na všech střediscích teď mají silničáři méně lidí, než potřebují. Nejnebezpečnější jsou práce na dálniční tepně D1, na které se pohybují kamiony několika států východní Evropy. Zejména bulharští nebo turečtí řidiči nejso schopni dodržovat ani základní pravidla silničního provozu.

Ředitelství proto připravilo koncepci dvou základních typů aut. Jedno speciální na rozestavování dopravního značení a k tomu upravené a zpevněné dodávky s ochranným rámem. Nyní se zjišťuje, kolik jich bude na každou dálnici potřeba.

„Bylo by dobré, abychom měli aspoň jedno (zpevněné) auto větší a dvě menší,“ říká mistr Kráčmera. Potrvá ale minimálně rok, než nová auta dostanou.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments