Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) otevřelo nový úsek dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří na Náchodsku. Přes 22 kilometrů nové části dálnice odvede dopravu z přetížené tranzitní silnice první třídy číslo 33 z Hradce Králové směrem na Náchod a Polsko. Díky otevřenému úseku bude také pohodlnější cesta do Krkonoš. Stavba začala v roce 2018 a stála 4,2 miliardy korun.

Kapacita silnice první třídy mezi Hradcem Králové, Smiřicemi a Jaroměří s průjezdem 17.000 aut denně byla podle silničářů již zcela vyčerpána. Silnice také dosud patřila k nejnebezpečnějším úsekům v kraji, letos na ní policie zatím řešila zhruba 80 nehod.

„Jde o výrazný posun pro dokončení důležitého dálničního spojení České republiky s Polskem u obce Královec, kde se naše D11 napojí na polskou rychlostní silnici S3,“ uvedl k novému úseku D11 generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Za hlavní přínos nového úseku označil zvýšení bezpečnosti dopravy. „Na I/33 byla řada smrtelných nehod, řidiči na ní velmi riskovali,“ řekl. Podle oddělení ministerstva dopravy BESIP na I/33 z Hradce Králové do Jaroměře za posledních pět let při nehodách 13 lidí zemřelo a 26 se těžce zranilo.

Stavbaři na 22,4 kilometru dlouhém úseku vybudovali 28 mostů, čtyři mimoúrovňové křižovatky a deset protihlukových stěn o celkové délce téměř osmi kilometrů. Mimoúrovňová křižovatka Plotiště u Hradce Králové, na niž se v budoucnu napojí dálnice D35, patří k největším v ČR.

Dálnice nyní končí na 113. kilometru u Hořenic severně od Jaroměře. Navazuje na ni silnice I/37 směrem na Trutnov. Z dvanáctitisícové Jaroměře dálnice odvede jen auta směřující k Trutnovu. Silný provoz ve směru na Náchod povede až do postavení severního obchvatu Jaroměře stále přes centrum města. „Naším hlavním úkolem je nyní postavit obchvat Jaroměře,“ řekl Mátl. Stavbu obchvatu však komplikují problémy s výkupy pozemků od jednoho vlastníka.

Podle hejtmana Martina Červíčka (ODS) je dálnice D11 pro rozvoj kraje klíčovou stavbou, jejíž význam posiluje to, že v dopravním uzlu u Hradce Králové navazuje na dálnici D35. „Věřím, že se brzy dočkáme dostavby dalších úseků obou těchto dálnic. Významně se tak ulehčí nejen silnicím první třídy, ale i vytíženým krajským komunikacím, které na silnice první třídy navazují,“ uvedl hejtman.

Do konce prosince bude provoz na novém úseku D11 podle Mátla bezplatný. Od 1. ledna příštího roku na něj bude možné vjet pouze s dálniční známkou. Současně od 1. ledna skončí dosavadní bezplatný provoz na částech D11 a D35 mezi křižovatkami Kukleny a Opatovice nad Labem.

ŘSD připravuje stavbu pokračování dálnice v délce 41 kilometrů od Jaroměře do Trutnova a dál na česko-polskou hranici v Královci. „Důležité je nyní dálnici D11 dostavět až na hranice. Na stavbu mezi Trutnovem a státní hranicí již probíhají výkupy pozemků, se zahájením výstavby počítáme v roce 2023. Na úsek mezi Jaroměří a Trutnovem jsme aktuálně získali územní rozhodnutí a chystáme se tedy zahájit majetkoprávní přípravu,“ uvedl Mátl.

Poláci jsou se stavbu své S3 výrazně dál než česká strana, na silnici u hranic již pokládají asfalt. ŘSD míní, že celá dálnice D11 až na hranice by mohla být hotová v roce 2027.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a celkem bude mít 154 kilometrů. Od roku 2017 dálnice končila na jihozápadním okraji Hradce Králové.

Již ve středu silničáři v regionu otevřeli třináctikilometrový úsek dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Časy v Pardubickém kraji. Úsek se u Opatovic napojuje na D11 a na trase mezi Prahou a Moravou umožňuje úplně minout Hradec Králové.

Data k výstavbě dálnice z Hradce Králové na státní hranici s Polskem:

Úsek Délka v km Zahájení stavby Uvedení do provozu Cena v miliardách Kč bez DPH Zhotovitel
Hradec Králové – Smiřice 15,2 únor 2019 17. prosince 2021 2,7 Společnost Eurovia–Metrostav–Swietelsky, D11 1106 Hradec Králové – Smiřice
Smiřice – Jaroměř 7,15 duben 2018 17. prosince 2021 1,5 Společnost D11 1107 Smiřice–Jaroměř (Porr a.s. a Porr Bau GmbH)
Jaroměř – Trutnov 19,63 2024 2027 11,97 – odhad
Trutnov – státní hranice 21,18 2023 2026 13,38 – odhad
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments