Podél českých dálnic stále stojí nelegální billboardy, přestože je zákon před rokem zakázal. Jak ukazují aktuální čísla ministerstva dopravy, stát nebo samotné reklamní firmy zatím odstranily asi jen 700 nelegálních reklamních ploch. Dalších přibližně 700 však na dálnicích stále zůstává.
Stát je kvůli pomalému odstraňování billboardů dlouhodobě terčem kritiky. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za hnutí ANO) je hlavním problémem liknavost některých majitelů, kteří neplní svou povinnost. „Rozhodně nešlo postupovat tak, že bychom po uplynutí zákonné lhůty pro odstranění reklamních nosičů mohli vzít pilku a jít odřezávat,“ uvedl.
Firmy nepřebírají poštu od státních úřadů záměrně
Jako příklad uvedl ministr dopravy Ťok velký billboard od společnosti A.C.E. Media, který stojí na vysokém sloupu právě na dálnici D5 u Loděnic. Jsou na něm dvě reklamy. Nikdo ze společnosti A.C.E. Media se k události nechtěl vyjádřit.
Šéf resortu chce výzvy k odstranění doručovat takzvaným opatrovníkům. „Pro každého budeme muset udělat speciální opatrovnickou osobu, které to doručíme, a ta udělá fikci doručení. To jsou věci, které zákon umožňuje,“ dodal.
Jestliže i poté některé firmy své plochy neodstraní, budou je opět likvidovat silničáři. Podle Františka Sedláčka z Ředitelství silnic a dálnic bude například likvidace obřích reklam na sloupech technicky složitá a velmi nákladná.
„Bourání tohoto billboardu vyžaduje speciální práce, především používáme specialisty na práci ve výškách. Snesení je samozřejmě drahá záležitost. Když si spočítáme objem zařízení, odstranění jde do desítek milionů,“ vysvětlil.