Varianty, jak lze snadno a efektivně čistit koleje, bylo v magazínu již několikrát publikováno, každopádně nápadů a úprav není nikdy dost! Přinášíme jednu francouzskou úpravu vozu Roco-CLEAN kde došlo ke kompletnímu přepracování mechanických částí pohonu s přenosem na hlavu kolejnice – tedy její čištění. Tato varianta je -suchou- variantou, což je zásadní protiklad který nabízí třeba firma DAPOL
Původní verze modelu firmy Roco spočívá v závěsném kartáčku pro pojíždění a k čištění kolejnice. Jelikož tento úkon se nejeví dost efektivní výsledky, bylo přikročeno k realizaci a úpravě – tedy zmechanizování tohoto vozu s připojením na dekodér lokomotivy a volný výstup CV pro obsluhu. Tím vzešlo i trvalé přiřazení lokomotivy k tomuto modelu vozu Roco-Clean, neb se jedná o pevné propojení kabelů mezi vozem a lokomotivou. Mechanické čištění hlavy kolejnic je do značné míry efektivní o 100% oproti klasickému provedení firmy Roco. Každá ze dvou rotačních hlavic je osazena pryžovým materiálem který při vysokých otáčkách motoru působí na patřičná místa. A použité materiály pro koncepci této úpravy?
Stačí se porozhlédnout po dílně, nepotřebné pastorky, ozubení, šneky, hřídele ap. to vše musí stačit. Zvolil jsem materiál z mosazi – plastová řešení nemám v oblibě! Proč jinak padla volba na model vozu Roco-Clean? Je velice dobře strukturovaný, neprojde ani žádným velkým zmasakrováním při vrtání pro průchod hřídelí pohonu pryžových kotoučů, dá se velice snadno demontovat a dále modifikovat dle potřeby díky této zvolené úpravě.
Jako pohon mechanizmů byl zvolen již nevyužitý motor z modelu BB9200 od předlohy z roku 1960 firmy Jouef. Dále měděná destička o průměru 2 mm. do této desky se budou veškeré komponenty montovat.
Primárním úkolem bude ale opracování abrazivní čistící gumy, tu dodává ostatně Roco a řada dalších výrobců se sortimentem kolejiva jako dodatkové příslušenství. Dále na řadu přijde její čisté opracování na modelářském soustruhu do potřebných proporcí.
Obrábění lze provádět již současně s nalepenou čistící gumou na hlavu čistící hřídele. Dbejte na to, aby obráběcí nůž nezasáhl zbytečně hlavu čistící hřídele.Průměr čistícího kotouče by neměl přesahovat 13,5 mm. a tlouštky cca. 3 mm. což lze později snadno otestovat, případně si vyrobit další čistící kolečko pro hlavici hřídelí.
Každopádně vůz musí být dostatečně zatížený, zde platí: čím více – tím lépe. Jelikož nedochází prakticky za provozu k vedlejším nežádoucím vibracím, je možné do skříně modelu napasovat libovolnou hodnotu olověných článků, či přímo si vyrobit přesně tvarovaný celekm závaží.
Schéma kontrukce R.C. – všechny hodnoty jsou v mm.
Již kompletně navrtané zdířky pro úpony motoru, průchod hlavní převodové hřídele a dvou hřídelí pro brus hlavy kolejnic
Motor je již ukotven na hlavní mosaznou destičku.Hlavní, a tedy i ozubený mosazný talířek má tlouštku 2 mm. a je v rozměrech průměru 90 x 30 mm. jde o hlavní převod rychlosti z motoru Jouef (lze ale použít i jiné vhodné motory). Talířek je upevněn do navrtané mosazné destičky tzv. volným šroubením kde je vyločena přítomnost závlačky, je zde pouze podložka s matičkou na pružné vačce.
Navrtané průměry pro průchod čistících hřídelí s hlavou je 1,8 mm. Pro přesné cínování ponechte vrták v aretaci na pracovní desce stolu, tím zachováte přesný a hladký průchod. Zde tedy platí, že primární je umístění motoru do mosazné desky, rotační hlavice nesmí zasahovat svým profilem do pevně umístěného kartáče, potom následuje jen vrtání průchodů pro hřídele hlavic a jejich letování a sestavení.
Motor lze upevnit tenkým plechem jako svorky navrtané s průchodem pro šroubení k motoru, tím pevně zabráníme mnoha vibracím
Jelikož se jedná o tenkou mosaznou destičku, je potřeba pro průchod hřídelí tuto délku uměle prodloužit aby nedocházelo k vychylování mimo osu broušení !
Průměr vrtáku: 1,8 mm. (ale záleží také na použitém průměru osiček-hřídelí)
Samostatným dílem mosazné destičky bude díl, který bude umístěn na spodní straně vozu R.C. Tuto destičku mějte v rozměrech: 23,5 mm. x 11 mm. dle schématu na obrázku výše, destičku zaaretujte na vrchní část hlavní mosazné desky a vrtejte současně! Průchody, jejich pozice zdířek a průměry musí být shodné – dbejte na to, aby nedošlo k vychýlení vrtáku při vrtání, mosaz je velice pevný materiál (dle typu a třídy pevnosti), a tak navrtání těchto zdířek nebude rychlou záležitostí.
A k čemu nám mosazná podložka bude sloužit? Nejprve prodloužíme stejným principem délku průchodu pro hřídelky, jinak se jedná o destičku, do které se budou opírat pružinky čistících hlavic – jak bude pojížděn kolejový svršek, případné nerovnosti v kolejích, budou eliminovat pružiny na každé z hlavic obrusu.
Pro spodní malo destičku bude třeba trochu „vykuchat“ modelový plast, vrtání do plastového tělesa není třeba provádět s takovou pečlivostí jako u vrtání do mosazných destiček. Dbejte na to, aby spodní část podlahy vozu byla zcela plochá a začištěná, destička musí dokonale přilnout! Jinak okolní plastové díly bude třeba nejspíš odstranit nebo zabrousit tak, aby nedocházelo k zasažení profilu čistících hlavic.
Jen poznámka: vrtání průchodů mosazných destiček provádějte vrtačkou s pevně ukotveným stojanem ke stolu, vrtání také provádějte s patřičným vyvážením/poloze vůči materiálu který hodláme vrtat. V dnešní době řada těchto modelářských přístrojů nabízí již implementovanou vodováhu pro vertikální nebo horizontální vrtání.
Kompletní instalace převodů včetně čistících hlavic
Horní a tedy i hlavní velkou mosaznou desku již můžeme přilepit k plastovému podlaku modelu, to samé i spodní mosaznou destičku pro aretaci pružin hlavic
Pevné propojení kabelů z modelu lokomotivy od dekodéru do vozu
Detail pružin které lze ve vhodné délce odstřihnout od pružinky propisovacího pera