Více jak 70 let, byla železniční osobní doprava u našich sousedů chráněna před konkurencí v autobusové dopravě. Tento monopol nejspíš s rokem 2013 padne, a cestujícím se tak naskytne větší výběr a volba v dopravci a možnostech variabilního cestování. Doposud totiž platí, že osobní doprava po železnici, je se svým 98,5% podílem na trhu v Německu největší. V Rakousku je tento podíl pro železnici kolem 62%

Do jisté míry je to dle citace mnoha periodik u našich sousedů jistá revoluce. V budoucnu si tak cestující mohou vybrat, zda cestovat na delší vzdálenosti autobusem, vlakem, případně použít dálkové expresní linkové autobusy. Po měsících jednání v Německém Parlamentu totiž dává jasně najevo, že monopol Německé Deutsche Bahn na dopravu pro delší vzdálenosti bude v nadcházejícím roce zrušen, a trh v této oblasti cestovního ruchu bude liberalizován a otevřen většímu spektru dopravců – i mimo železniční trasy.

V současné době je situace taková, že dálkové autobusové linky podléhají značenému omezení, které již ale kritizovala i Evropské Unie. Návrhy jsou takové, že by autobusová doprava mohla poskytovat i hodnotné paralelní spojení s železnicí. Současně platný zákon pro ochranu osobní železniční dopravy je platný od roku 1961 přímo hlavičkou zákona „Ochrana železničního cestovního ruchu vůči autobusové dopravě“.

Liberalizace dopravy nejspíš umožní vstup i zahraničním dopravcům

Nově uzavřené dohody, které jsou platné v zemích Sasko, Bádensko-Württembersko, dále spolkové země Berlín, Sasko-Anhaltsko a Braniborsko, budou startovním polem nového návrhu s cílem zavedení dálkových autobusových linek spojující hlavní města jmenovaných spolkových zemí.

Trh se tím nejspíš otevře i zájemcům ze zahraničí, nejspíše především nadnárodním dopravcům Veolia a Arriva, které řadu let podnikají v autobusové dopravě v řadě zemí Unie. Předseda asociace automobilového průmyslu VDA, Matthias Wissmann řekl, že autobusová dálková doprava v Německu, nebude přímo suplovat tu železniční, ale nabídne cestujícímu větší mobilitu za přijatelnou cenu.

V Německu existuje v současné době na 4500 malých a středně velkých dopravních firem, které se zabývají primárně autobusovou dopravou. Jak řekl předseda agentury Bustouristikverband RDA, „Většina z těchto malých dopravců nebude mít ve svých možnostech, zabezpečit pravidelný provoz a servis dálkových autobusových linek.

Do Německa nedávno také vstoupila autobusová divize Francouzské železnice SNCF, které patří např. i dnes již legendární dálkové autobusy Greyhound v USA. Francouzská SNCF provozuje např. celkem hojně využívanou autobusovou linku z Berlína do Paříže za 86 EUR, vlakem tato trasa stojí 189 EUR. Dálková autobusová doprava jezdí souvisle s tou železniční i z Hamburku do Berlína…, nebo také z Mnichova do Frankfurtu nad Mohanem.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments