Zavedení dalšího nočního vlakového spoje chce magistrát, divadlo i univerzita. Město se dlouhodobě potýká s problémy kolem večerního dojíždění vlakem od Prahy i opačně. Zrušení vlakového spoje Metropol přitom s městem nikdo nekonzultoval. Dráhy se brání, iniciativa za jeho úplné zrušení pochází od MÁV z Maďarska a Deutsche Bahn (Německo).

Jeden noční vlakový spoj ztratili obyvatelé měst na severu. Zkomplikovalo to život studentům, lidem, kteří do Ústí dojíždějí za prací i za kulturou. Proto ústecký magistrát, Univerzita J. E. Purkyně (UJEP), ale i Činoherní studio bojují o náhradní vlak.

Mezinárodní rychlík z Berlína do Budapešti z Ústí nad Labem odjížděl po 22. hodině. „V současnosti mají cestující k dispozici pouze večerní spoj, který do Prahy odjíždí minutu po čtvrt na deset. Následující vlak jede až druhý den brzy ráno, dvě minuty před tři čtvrtě na pět,“ přiblížila mluvčí ústeckého magistrátu Romana Macová.

O zrušení mezistátního expresu EuroNight Metropol Berlín Praha Budapešť prý nerozhodly České dráhy (ČD), ale zahraniční železnice. „Přestože jsme se snažili o jeho zachování, nepodařilo se nám zahraniční partnery přesvědčit,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Ministerstvo dopravy místo něj sice objednalo náhradní rychlík EuroNight, který z Děčína odjíždí krátce před desátou a z Ústí šest minut po desáté. Ten ale jede pouze v neděli.

Stovky studentů a jeden vlak

Proto ministru dopravy Danu Ťokovi primátorka Ústí Věra Nechybová poslala dopis s popisem situace a prosbou, aby pomohl zajistit kvalitní spojení krajského a hlavního města. Kromě ní se pod něj podepsal i rektor UJEP Martin Balej.

„Zhruba dvacet procent našich studentů, tedy přibližně dva tisíce lidí, totiž bydlí na trase mezi Ústím nad Labem a Prahou,“ upozornila mluvčí univerzity Jana Kasaničová.

Chybějící vlak omezuje i návštěvníky kulturních akcí, fanoušky sportovních utkání, turisty i lidi, kteří pravidelně jezdili pozdě večer z práce. Na bariéru mezi ústeckými herci i diváky a těmi z Prahy poukazuje například i umělecký šéf Činoherního studia Jan Plouhar.

„Naše večerní představení jsou teď nedostupná i pro řadu pražských diváků, dojíždějících herců i kritiků. Když jim nezařídíme spaní, většinou nepřijedou, aby se zdrželi den navíc,“ popsal Plouhar.

Metropol měl komerční status, přestal na sebe vydělávat

Mluvčí resortu dopravy Tomáš Neřold vysvětlil, že německé dráhy vlak zrušily z ekonomických důvodů. „V SRN vlak ani dříve stát neobjednával. Byla to komerční aktivita dopravců, která se stala finančně neúnosnou,“ uvedl Neřold.

České ministerstvo dopravy prý chtělo vlak objednat, ale s ohledem na úbytek tržeb od zahraničních cestujících by to prý bylo ekonomicky neobhajitelné. Zahraniční cestující za mezinárodní tarif totiž byli podle Neřolda pro existenci vlaku klíčoví.

Proto po dohodě s Českými dráhami objednalo ministerstvo pouze zmiňovaný nedělní rychlík z Děčína do Prahy se zastávkami v několika dalších větších stanicích.

„Počty cestujících v tomto novém vnitrostátním vlaku budeme bedlivě sledovat. Pokud by jezdil plně obsazený, změny do budoucna nevylučujeme,“ dodal mluvčí ministerstva dopravy Neřold.

2 KOMENTÁŘE

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here