Jednou z několika desítek žen, které řídí lokomotivy na domácí železnici, je i Helena Záleská. Ta začínala jako strojvedoucí u soukromého dopravce Leo Express. Foto: Magzine.cz

Počet strojvedoucích na železnici loni vzrostl na 9565, přesto jich dopravcům v Česku stále schází asi 300. Dalším problémem je podle předsedy Drážního úřadu Jiřího Koláře vysoký věk – více než desetina strojvůdců je starších 65 let, tudíž mohou kdykoliv odejít do důchodu. Průměrná mzda strojvůdců u velkých dopravců loni vzrostla o osm procent zhruba na 40 000 korun.

Strojvedoucí schází u všech dopravců, ať už jde o osobní nebo nákladní dopravu. „Již dlouho upozorňujeme na to, že dopravci by měli zintenzivnit spolupráci se školami, snažit se zatraktivnit povolání,“ řekl Kolář novinářům.

V důchodovém věku nad 65 let je podle něj aktuálně 1034 strojvůdců, tedy 10,8 procenta. Téměř stejný počet je naopak mladších než 30 let. Průměrný věk u této profese je 48,6 roku, jen nepatrně vyšší než v roce 2017. Více než 70 let je podle Koláře 55 strojvůdcům.

Strojvedoucí chybují i díky více rozdílným systémům zabezpečení tratí. Lokálky jsou na tom zatím nejhůře

Počet dopravců se loni zvýšil o jednoho na 105, z toho 88 bylo českých a 17 zahraničních. Před šesti lety jich bylo celkem 85.

Loni o licenci strojvedoucího požádalo 661 lidí, zhruba o 200 méně než před rokem. Z toho 471 lidí uspělo. Úspěšnost uchazečů 71 procent byla nejvyšší za posledních šest let. V roce 2013 to bylo 47 procent. „K tomu přispěla vyhláška ministerstva dopravy z roku 2016, která rozumně stanovila maximální počet pokusů na tři. Do té doby jsme měli uchazeče, kteří to zkoušeli i více než desetkrát,“ doplnil Kolář.

Strojvedoucí stárne rychleji a nově příchozích je málo, varuje Drážní úřad

Průměrná mzda u velkých dopravců je podle Drážního úřadu zhruba 40 000 korun, meziročně o osm procent více. Proti celostátnímu průměru byla přibližně o čtvrtinu vyšší. Mezi strojvedoucími je 51 žen. Nejmladší strojvůdkyni je 21 let, nejstarší 59 let.

Po Deutsche Bahn začíná v Česku strojvedoucí lákat i rakouská ÖBB. Výše platu a jistoty jsou rozhodující

Podmínky pro získání licence strojvůdce jsou věk minimálně 20 let, alespoň středoškolské vzdělání, spolehlivost, fyzické a duševní zdraví, absolvování školení u akreditovaného zařízení a úspěšná ústní a písemná zkouška. V současnosti je 16 akreditovaných školicích středisek, což je v porovnání s předchozím rokem o dvě více. Kromě Prahy je možné jej absolvovat také v České Třebové, Ústí nad Labem, Ostravě nebo Jindřichově Hradci.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na