Koleje natřené bílou barvou mají až o sedm stupňů Celsia méně a lépe tak vzdorují vysokým teplotám, za kterých se mohou pnutím poničit. V sousedním Německu a Rakousku se už tyto nátěry testují. Zatímco česká Správa železniční dopravní cesty takové opatření nepovažuje zatím za nutné, pražský dopravní podnik už jej úspěšně vyzkoušel.
Natírání kolejí bílou barvou, aby lépe odolávaly vysokým teplotám, není ve světě žádná novinka. O stejném způsobu „ochlazování tratí“ (mimo natírání ještě například pomocí polévání vodou) v Británii informovala média již v létě roku 2013. Důvodem byly vysoké teploty, kdy kvůli bezpečnosti musely vlaky jezdit nižší rychlostí.
Nyní tento způsob začínají testovat například Němci, Rakušané a Švýcaři. Na svém webu o tom informovalo Odborové sdružení železničářů, které cituje text z německého týdeníku Wirtschafts Woche. Není přitom zapotřebí žádné speciální barvy, působí jen samotný světlý tón. „Během vysokých teplot se koleje mohou roztáhnout a deformovat se. Studie prokázaly, že světlý nátěr ochlazuje koleje až o sedm stupňů,“ prohlásil mluvčí Švýcarských spolkových drah.
V Německu dokonce například museli letos přerušit provoz na úzkorozchodné trati u Heiligendammu, kde se koleje kvůli vysokým teplotám ohnuly. „V bavorském Würzburgu jsme naměřili ve velmi horkých dnech teplotu kolejí 60 stupňů,“ sdělil Wirtschafts Woche mluvčí drah Jürgen Dornberger. Nátěr kolejnic bílou barvou se podle něj i zde osvědčil, teplota kolejí se snížila o osm stupňů.
Rakouské spolkové dráhy nátěr testují na kolejích v délce pěti kilometrů jižně od Lindau, podobně Švýcarské spolkové dráhy testovaly odstavné koleje nedaleko Solothurnu.
Redakce Aktuálně.cz proto oslovila Správu železniční dopravní cesty, jestli podobný krok neplánuje. „Postřiky jsou používány převážně u železničních správ jižní Evropy a dále v lokalitách, kde jsou velké rozdíly extrémních teplot. Nejde o to, že by uvedené opatření pro koleje na železniční síti v Česku nebylo vhodné, ale není potřebné,“ vysvětluje mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.
Podle ní železničáři o postřiku ani při vysokých teplotách neuvažují. „Při dodržení pravidel pro zřizování koleje, její provozování a údržbu je kolej stabilní a provozuschopná,“ dodala mluvčí.
Naopak pražský dopravní podnik má s natíráním kolejí zkušenosti. „V případě, že by správce zjistil, že na některém úseku s otevřeným kolejovým svrškem bude použití nástřiku přínosné, jeho aplikaci bychom provedli,“ vysvětluje mluvčí DPP Ondřej Kubát. Dodává, že nástřik je možné nanášet pouze na tratích, kde jsou koleje „obnažené“, tedy uchycené pouze v pražci, a ne ve vozovce – v asfaltu, žulových kostkách či v betonových deskách. Účinnost barvy lze podle něj zaznamenat také spíše u tratí ve špatném technickém stavu.
„V horším technickém stavu jsou z principu častěji právě tratě se zákrytem kolejnic, není u nich totiž možné kontrolovat a opravovat upevnění kolejnic bez demontáže zákrytu. Zákryt navíc způsobuje rychlejší korozi upevňovadel kolejnic,“ popisuje problém mluvčí.
SŽDC v Česku provozuje 9 406 kilometrů železničních tratí. Pražský dopravní podnik pak disponuje 142,7 km tratí, na kterých provozuje 25 denních a 9 nočních linek o celkové délce 557 km.