Národní dopravce si několik lokomotiv pro mezinárodní dopravu musí najímat, a to od rakouské ELL, která nabízí prioritně lokomotivy do dlouhodobých pronájmů, případně státní ÖBB. Rakouská ÖBB pro ČD zajišťuje lokomotivy Taurus pro spoje railjet jezdící mezi Českem a Rakouskem, nově i Německem. Foto: Magzine.cz

České dráhy koupí až 90 lokomotiv s rychlostí do 200 kilometrů za hodinu za přibližně devět miliard korun. V pondělí záměr společnosti i přes koronavirovou krizi a ztráty s ní spojené odsouhlasil řídící výbor podniku. Nyní dráhy vypíší k nákupu veřejnou zakázku. Informoval o tom mluvčí společnosti Radek Joklík. Jde o jednu z největších investic státního dopravce z posledních let.

O záměru podniku na nákup lokomotiv v minulém týdnu informoval server E15.cz, kterému generální ředitel drah Václav Nebeský sdělil, že podnik k tomu chystá rámcovou zakázku na osm let. „Čtyřicet lokomotiv nakoupíme určitě, na dalších padesát se vztahuje opce,“ řekl serveru Nebeský.

V pondělí se záměrem zabýval řídící výbor podniku, který má jako zástupce hlavního akcionáře, tedy ministerstva dopravy, rozhodující slovo. Výbor s vypsáním velké zakázky souhlasil, podnik by ji měl vypsat ještě letos na jaře. Výbor investici odsouhlasil i přes současnou situaci, kdy dráhy kvůli koronavirové krizi evidují výpadky příjmů v řádech miliard korun.

Lokomotivy pro vnitrostátní tratě

Nové lokomotivy chce dopravce využívat zejména na vnitrostátních dálkových tratích. Konečná cena poptávaných lokomotiv vzejde z nabídek uchazečů v tendru. Obecně se cena jedné takové lokomotivy na trhu pohybuje okolo 100 milionů korun. Dráhy v minulosti plánovaly koupit také lokomotivy s rychlostí do 230 kilometrů za hodinu. Od tohoto záměru nakonec ustoupily, ale možná se k němu vrátí.

Jde o další krok, kterým chtějí dráhy omlazovat svůj vozový park. V současnosti mají více než 500 lokomotiv, dále až tisícovku ucelených souprav a přes 2000 vozů. Průměrné stáří strojů je přes 30 let, řada z nich byla v minulosti modernizována. Vedle nákupu lokomotiv má dopravce nyní ve výrobě 31 elektrických vlaků pro regionální dopravu, které jsou součástí kontraktu na nákup celkem 50 vlaků. Dále se vyrábí pět patrových třívozových souprav a 50 osobních vozů pro dálkovou dopravu s rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Dopravce tyto vozy bude přebírat v následujících letech.

Vazalství na ELL a ÖBB z Rakouska

Pro státem ovládaného dopravce by nákup vlastních lokomotiv měl logiku, mohou se zbavit jistého vazalství na pronajímatele ELL a ÖBB z Rakouska. Ačkoliv Bombardier – výrobce lokomotiv TRAXX a Siemens – výrobce lokomotiv Taurus a Vectron, jsou na trhu v Evropě úspěšní, a firmy spupeří o každého zákazníka, uváděná cena nakonec může být ještě ponížena vlivem konkurenčního soupeření obou výrobců.

České dráhy si dlouhodobě pronajímají lokomotivy Vectron pro přímé spojení Prahy s Hamburkem, kam se jezdí už bez dříve nutného operativního přepřahání strojů z ČD na DB. Desítku lokomotiv tak poskytla rakouská ELL, která se zabývá hlavně pronajímáním strojů Vectron pro nákladní i osobní dopravce na železnici.

Další lokomotivy mají České dráhy pro své vlaky railjet, operující na rameni Praha – Brno – Vídeň – Štýrský Hradec. Stroje Taurusu, které Siemens přestal vyrábět v roce 2017, jsou pro státem ovládané České dráhy stále nutností. Dráhy se tak případným nákupem mohou těchto plateb za pronájem zcela oprostit.

K TÉMATU:

Do svého vozového parku investují i ostatní dopravci. RegioJet vypravuje 26 lokomotiv a kolem 170 vozů, které jsou složeny z nových vozidel Astra z Rumunska, a starších vagonů, které dopravce rovněž koupil v zahraničí a zrekonstruoval. Zároveň nyní připravuje modernizaci desítek dalších vozů, v příštích třech letech by za ni měl utratit kolem tří miliard korun. Letos by měl dopravce také přebírat první z 15 vícesystémových lokomotiv Bombardier. Společnost má navíc opci na desítky dalších těchto strojů.

Nejmladší vozový park má Leo Express. Ve flotile má pět vlaků Stadler, které provozuje na dálkových linkách. Dalších 15 regionálních vlaků Alstom firma vypravuje na lokálních tratích. Letos plánuje nasazení tří vlaků Sirius od čínského výrobce CRRC. Na dalších 30 jednotek má společnost opci s hodnotou pět miliard korun.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments