Výměnou za rekonstrukci pražského hlavního nádraží získala v roce 2002 italská společnost Grandi Stazioni také kontrakt na provoz zdejších komerčních ploch. Nyní jí ale hrozí, že o lukrativní pronájem přijde, protože rekonstrukce trvá podle státu až příliš dlouho. Stát při třináctiletých opravách pražského hlavního nádraží zodpovídá za rekonstrukci nástupišť a jejich dvojitého kovového zastřešení. V tomto případě jsou stavební práce ve finále.
Italská společnost Grandi Stazioni má pak podle tendru z roku 2002 rekonstruovat odbavovací halu a historickou Fantovu budovu, na jejímž stavu se podepsala jak nízká míra údržby, tak i necitlivé zásahy před rokem 1989. Výměnou za opravu získali Italové třicetiletý pronájem zdejších komerčních ploch.
Na opravy měla firma původně deset let, a když se ukázalo, že termín nestihne dodržet, České dráhy lhůtu o tři roky prodloužily; Fantova budova měla být opravená do poloviny letošního října. S průzkumem fasády, který mimo jiné pomůže určit přesný odstín původní barvy, ale začali restaurátoři teprve v dubnu a s koncem léta je zřejmé, že Grandi Stazioni opravu Fantovy budovy nestihne.
„Od loňského roku tu opět funguje slavná Fantova kavárna,“ upozorňuje mluvčí italské společnosti Martin Hamšík. „V tuto chvíli pracujeme na obnově fasády střední části a jednáme o dokončení zbývající části Fantovy budovy, což odhadem představuje deset až patnáct procent z celkové rekonstrukce hlavního nádraží.“
Smlouvu už nikdo prodlužovat nechce. Italové tak nejspíš přijdou o lukrativní prostory v centru města, ze kterých jen na nájemném získává 40 milionů korun měsíčně.
Podle dřívějších informací by zvnějšku měla být celá budova opravená na konci roku 2018. Protože tím ale Grandi Stazioni opět nedodržuje stanovený termín, ve hře je i ta možnost, že by společnost o smluvený třicetiletý pronájem přišla. O časových potížích s ní nyní intenzivně jedná nový vlastník budovy, Správa železniční a dopravní cesty.
Několik posudků advokátních kanceláří totiž říká, že neustálé prodlužování smlouvy s dávným vítězem tendru by se dalo považovat za nedovolenou státní podporu. „V tuto chvíli řešíme, zda je vůbec právně možné stávající smlouvu nějakým způsobem prodloužit, nebo není,“ uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.
V případě rozchodu mohou Italové naopak požadovat zpátky skoro miliardu, kterou investovali a kterou jim měly zaplatit nájmy od obchodníků. „Dostat se vleklého soudního sporu, který opravu zablokuje na dalších pět, deset let, se mi opravdu nechce, takže chci hledat řešení, které neskončí u soudu,“ dal se slyšet ministr dopravy Dan Ťok. Za firmu teď u politiků lobbuje i italský velvyslanec.