Ministerstvo kultury zvažuje, zda prohlásí historickou železniční výtopnu v Chocni za kulturní památku. Stavbě, která je podle Národního památkového ústavu jediná svého druhu v republice, hrozí demolice kvůli plánované stavbě silničního nadjezdu. Železniční nadšenci by však raději v unikátním prostoru vytvořili muzeum. Výtopna, která kdysi sloužila k přípravě parních lokomotiv na provoz, je v současnosti nevyužívaná a dále chátrá.
Výtopna na nádraží v Chocni je poslední stavbou svého druhu u tratě Olomouc–Praha, která byla nejstarší parostrojní železnicí v Čechách.
prohlášením za kulturní památku by tak mohlo vzniknout nové muzeum
V Chocni stále stojí původní objekt z roku 1875, který postavila rakouská Společnost státní dráhy (StEG) v rámci dráhy Choceň–Meziměstí a podle Elišky Rackové z Národního památkového ústavu je to „poslední dochovaný zástupce kruhové výtopny z produkce Severní státní dráhy“.
České dráhy historickou stavbu evidují jako nepotřebný majetek, ale Klub přátel kolejových vozidel z Brna by jí chtěl vdechnout nový život. Na opuštěných kolejích by mohlo vzniknout železniční muzeum.
Jednání o prodeji ale zastavila Správa železniční dopravní cesty, které patří pozemky pod výtopnou. SŽDC navrhuje demolici depa a výstavbu silničního nadjezdu nad železnicí. Proti se však postavila část místních obyvatel.
Zbourání výtopny se nezamlouvá ani památkářům. „Je to jedinečný objekt, a tím pádem by skutečně měl být prohlášen za kulturní památku,“ uvedla Eliška Racková z Národního památkového ústavu.
Od zahájení řízení ministerstvem kultury k vybudování železničního muzea ale zbývá ještě dlouhá a nejistá cesta.