Opravy parních lokomotiv a jejich samotný provoz, stojí ročně miliony korun. Nadšenci z několika muzeí ale neztrácejí nadšení a elán. Foto: Magzine.cz

Historické parní lokomotivě Matěj z Valašského Meziříčí končí po osmnácti letech technická způsobilost kotle. Náročná oprava, která by ji vrátila na koleje, přijde nejspíš na miliony korun. Vlastník, Národní technické muzeum, na opravu peníze nemá, pomoci by mohla města a kraj.

Parní lokomotiva, které nikdo neřekne jinak než Matěj, loni oslavila sedmdesáté narozeniny. Od loňského prosince ale stojí v depu a vypadá to, že jen tak nevyjede. Přitom ještě loni při svých cestách najezdila přes dva tisíce kilometrů.

„Kotel se při zapálení a při provozu roztahuje a smršťuje. Vzniká opotřebení materiálu a je důležité ty trubky vyměnit,“ vysvětlil strojvedoucí Miroslav Vašků.

Matěje teď musí prohlédnout komisař – určí rozsah oprav kotle a hlavně jejich cenu. „Lokomotiva už zažila dva takové kotelní cykly a věřme, že zažije i ten třetí. A dalších osmnáct let by mohla dělat parádu dál nejenom v tomto regionu,“ řekl jednatel Valašské společnosti historických kolejových vozidel Jiří Dobiáš.

Pokud se peníze nepodaří sehnat, skončí lokomotiva v muzeu

Záležet bude ale hlavně na penězích. Vlastník, Národní technické muzeum, totiž potřebné miliony na opravu nemá. „Jedna z možností je, že by se domluvila města společně s krajem a potřebnou částku dala dohromady,“ řekl starosta Valašského Meziříčí Robert Stržílek (ANO).

Jinak by Matějovi hrozilo odstavení a přesun do železničního muzea v Chomutově. Hejtman Jiří Čunek (KDU-ČSL) už potvrdil, že o poskytnutí finanční podpory kraj jedná.

Historická lokomotiva Matěj jezdí na Valašsku od roku 1983, kdy se jí ujala Valašská společnost historických kolejových vozidel. Zúčastnila se řady zvláštních jízd, veřejných akcí i oslav. Zahrála si i ve filmech a stala se patrně nejoblíbenější parní lokomotivou na Moravě.

„Jeho pravidelné trasy na Rožnov, na Vsetín i dál patří k našim dětským vzpomínkám a bylo by určitě dobře tohle kulturní technické dědictví zachovat i dalším generacím,“ řekl starosta Valašského Meziříčí Robert Stržílek (ANO).

SOUVISLOSTI  Pražské Esko je na hranici své kapacity. Vlaky jsou pro dojíždění do metropole oblíbené

I když se ale podaří peníze na opravu kotle sehnat, je jisté, že letos Matěj na žádnou jízdu nevyjede. Opravy budou náročné a zaberou stovky hodin práce.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na