Stát se pustil do vývoje mobilní aplikace pro svůj systém jednotné jízdenky, která má platit pro vlaky všech dopravců. Cestování na jedinou jízdenku si budou moci lidé vyzkoušet, jakmile se zmírní koronavirová omezení. Drážní aplikace tak doplní řešení, která se vyhledáním dopravního spojení již zabývají, jako třeba Jízdní řády IDOS.

Původní termín spuštění pilotního provozu pro cestování u více dopravců na jedinou jízdenku plánoval státní podnik Cendis na začátek května.

„Připravený byl čtyřměsíční test na trati z České Lípy do Rumburku, kde je souběh osobních vlaků ČD a rychlíků Arrivy a také na trati z Plzně do Mostu a několika dalších tratích v blízkém okolí této linky v Ústeckém kraji. Tady se do pilotního provozu zapojí společnosti GW Train Regio, České dráhy, Regiojet a Die Länderbahn,“ řekl Martin Opatrný, tiskový mluvčí Cendisu, který pro stát spuštění jednotné jízdenky připravuje.

V pilotním provozu si chtěl stát vyzkoušet vydávání papírových jízdenek platných u všech dopravců. Kvůli poklesu zájmu o cestování a zrušení celé řady spojů ale v současnosti testování nedává smysl. Nový termín testovacího provozu proto Cendis po dohodě s ministerstvem dopravy posunul o měsíc  na 1. června.

Kromě papírových jízdenek ale stát chystá i mobilní aplikaci. Ta by se měla stát doplňkem do již existující skupiny aplikací, které se vyhledáním dopravního spojení zabývají. Jedná se povětšinou o regionální aplikace, či aplikace konkrétních dopravců, např. Můj Vlak od Českých drah, či celoplošné.

Například aplikace IDOS, která kromě hledání dopravního spojení přes všechny dostupné jízdní řády, umožňuje sledování polohy spojů, monitoring předstihu či zpoždění, včetně nákupu jízdenek u vlakových i autobusových dopravců.

Podobně jako v mobilní aplikaci nebo na webu IDOS, půjde v aplikaci od Cendisu koupit jednotlivé nebo traťové jízdenky, rezervovat sedadlo v konkrétním vlaku a provádět další objednávky. Novinkou budou mapy  včetně automatického rozpoznání polohy mobilního zařízení, což má cestujícím pomoci pro lepší orientaci v okolí stanic. Aplikace má zároveň obsahovat i pomocníka pro handicapované, kteří si tak budou moci dopředu objednat asistenci vlakového personálu včetně objednávky plošiny pro nástup do vlaku s invalidním vozíkem.

„Snažíme se, aby aplikace nabídla informace o online poloze vlaků, abyste se mohli podívat, jestli jede váš spoj včas, nebo třeba doplňující informace, na jakém nástupišti vlak v dané stanici zastaví. To zatím ale nemůžeme ještě na sto procent slíbit, aktuálně o přístupu k těmto datům jednáme se Správou železnic,“ uvedl Opatrný. Podle něj bude e-shop podporovat platby přes Apple Pay a Google Pay. Lidem, kteří se nebudou chtít ve vlacích prokazovat například občanským průkazem bude aplikace nabízet alternativu v podobě virtuální identifikační karty.

„Byť se nejedná o přímou konkurenci současným komerčním řešením, bude zajímavé, jak se aplikace od Cendisu v očích zákazníků uchytí, pokud nenabídne něco navíc,“ říká vedoucí projektu IDOS Tomáš Voharčík.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments