Liberecký Dopravní podnik si vzal jednoznačně dosti velké sousto k tomu, aby ve svých kapacitách mohl vůbec nějaké tramvaje montovat. Jak jsme již psali v článku: Riskantní nákup tramvaje na díly v Liberci za 320 milionů, chce takových tramvají v dohlednu DP smontovat až 8 kusů pro svojí tramvajovou síť. Jenže problém je v tom, že stávající personál nemá s tímto projektem a technologií naprosto žádnou zkušenost.

Montáže jsou prováděny personálem údržby elektrické trakce ve vozovně, která má navíc omezenou kapacitu. Dopravní podnik chce k tomu ještě tyto tramvaje montovat pro další odběratele, což je naprosto amatérské fušerství do odvětví, ve kterém nevyškolený personál si touto montáží bere bezpečnost cestující veřejnosti zcela za své.

Firma Pragoimex doslova liberci tento model tramvaje ušila na míru. Designově je ucházející, navíc je zcela nízkopodlažní – ale tím vše končí. Za 45 milionů nesmontovanou, si jí musí navíc DP smontovat zcela sám. A aby toho nebylo málo, páteřní síť tramvajové sítě v Liberci a Jablonci, je provozována i na dvojím rozchodu kolejí, tedy 1450 mm. a 760 mm.

Veškeré smlouvy, jakož i následné spolupráce s firmou Pragoimex jsou z dob bývalého vedení Magistrátu města Liberce. Tramvaj je sice hezká, pro město by byla velkým přínosem, rozhodně ale jen z doložené dokumentace se jednoduše tramvaj postavit nedá. Dokumentace obsahuje několik tisíc stránek, ve kterých se neustále prohrabují zaměstnanci elektrické trakce. Tramvaj není k tomu ani homologována pro provoz v ČR, natož v síti DPmLJ (Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou).

Město nové nízkopodlažní vozy potřebuje, z 66 vozů, které má k dispozici, je jen 12 nízkopodlažních. Komplikuje to cestování seniorům, postiženým i rodičům s kočárky. Některé tramvaje jsou navíc bezmála 50 let staré, i když byly modernizovány. Vozy vyráběné přímo v Liberci budou navíc podle Wejnara levnější než ty, které by mohl dopravní podnik koupit. Loni třeba dostal nabídku od Bombardieru, srovnatelná tramvaj ale stála 65 milionů. O zdražování jízného kvůli novým vozům podnik ani město neuvažují.

Pokud se povede alespoň jednu tramvaj tohoto provedení smontovat, bude následně probíhat 90 denní zkuševní provoz bez cestujících a s bednamy plnými písku jako zátěž. Z pohledu běžného občana by tento model skutečně důstojně reprezentoval zdejší tramvajovou dopravu, ovšem z laického přístupu vedení k tomuto projektu, běhá spíše mráz po zádech.

Nová tramvaj je dlouhá 23 m. a v polovině jí rozděluje přechodová „harmonika“ která oba díly rozděluje v závěsném kloubu. Oproti současně provozovaným modelům je šetrnější ke kolejím a výrazně méně hlučná. V běžném provozu pojme na 150 cestujících, ve špičkách je kapacita až 230 cestujících. Nová tramvaj město přišla na 38 milionů korun. Rámcová smlouva s Pragoimexem počítá s tím, že by takových tramvají mělo po městě jezdit osm. Dopravní podnik chce ale v budoucnu tyto tramvaje sám montovat, což by mělo cenu každého dalšího vozu snížit zhruba na 30 milionů Kč.

Pokud by tedy Dopravní podnik chtěl sám tramvaje montovat, měl by k tomu mít dostatečně vyškolený personál pro montáž kolejových vozidel. Pokud se dobře rozumí – licenci pro montáž a provoz drážních vozidel. Tu má DPmLJ pouze pro přepravu cestujících ve své síti, a na meziměstské trase z Liberce do Jablonce nad Nisou. Doufjeme tedy, že si vedení podniku nebude brát bezpečnost cestujících na lehkou váhu, a že dostojí všem zákonným procesům při montáži a schvalování tohoto typu tramvaje pro přepravu osob.

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments