Koncem června jsme informovali o vstupu vlakového a autobusového přepravce Leo Express na investiční platformu Bondster, kde prostřednictvím firmy ACEMA, zajišťující nebankovní úvěry, poptával 10,1 milionu korun od drobných investorů. Měsíc poté firma hlásí, že na Bondsteru vybrala celkem 8 083 624 korun od zhruba 600 investorů při průměrné investici přesahující 13 tisíc korun.

Další 2 miliony navíc proinvestovala přímo ACEMA za neznámých podmínek. Nabídka Bondsteru investorům do Leo Expressu nabízela splatnost do května 2020 s úrokem ve výši 9,1 procent, který je na poměry podobných společností relativně vysoký. Leo Express ovšem již dříve financoval prostřednictvím další crowdfundingové platformy Fundlift rozvoj své služby na P2P sdílení automobilů Smilecar, která se nedávno spojila s „konkurencí“ v podobě HoppyGo.

Leo Express přebírá zkrachovalého dopravce Locomore v Německu. Začal s hledáním strojvedoucích

Na co se Leo Expres vybrané prostředky chystá využít, není přesně jasné. Již dříve se ovšem spekulovalo o financování nového projektu na německém trhu – ostatně půjčka přes Bondster disponovala zástavním právem na německou dceřinnou společnost Leo Express GmbH, pod níž spadají vlaky FlixTrain.

A právě finanční vazby mezi jednotlivými subjekty může být v dohledné době problém. Vlaky FlixTrain provozuje Leo Express společně s firmou FlixBus. Vyjádření firmy FlixBus nemá redakce zatím k dispozici. FlixTrain se stala totiž v nedávné době společným projektem obou dopravců z Německa a České republiky.

Firma stojící na hliněných nohách

Již dříve měl navíc Leo Express půjčku od skupiny Credit Suisse se splatností do roku 2021, u které se zavázal k plnění určitých finančních ukazatelů, kterým později bohužel nedokázal dostát a tak Credit Suisse od dohody odstoupilo a přestalo Leo Express dále financovat. Financování pak probíhalo především směrem od stávajících akcionářů firmy. Dle dostupných dat firma získala v roce 2016 13,7 milionů korun od společnosti AAKON Capital s.r.o. a dalších 193,5 milionu korun od Martina Burdy.

Dopravce s černozlatými vlaky se dlouhodobě hledá hlavně v České republice. Opakovaně tak dochází ke střetům s donedávna velkým spojencem Radimem Jančurou. Na Slovensku pak RegioJet začíná kopírovat trasy autobusů Leo Expressu, to když vstoupil na jeho linku z Košic na Ukrajinu.

Začátkem prázdnin Leo Express vstoupil také na železniční trh v Polsku, kam vypravuje své vlaky zatím několikrát týdně, tedy mimo denní pravidelnost. Více v článku: Leo Express expanzi do Polska bere vážně. Nabízí čtyři přímé spoje z Prahy do Krakova týdně

Prodat, dokud je čas?

Přes vstup několika investorů a investičních fondů, dopravce stále hledá především sám sebe. Ačkoliv se v prvním pololetí podařilo červená čísla proměnit za černá, stále to nestačí. Proto také vedení firmy stále častěji volí raději formu financování ve smyslu finančních podílů, což se nakonec několikrát podařilo.

Leo Express kupuje aktivity osobního taxi Tiger Express. Firmu založil a vlastnil Aleš Ondrůj

Budoucnost stále ještě mladé firmy na domácích kolejích zůstává tak nadále nejistá. I když po ohlášení a monitoringu trhu ohledně vlastního prodeje, a předběžný zájem přišel ze strany státem vlastněných Českých drah, nadále Leo Express vlastní prodej odmítá. Otázkou také zůstává, jak dlouho bude takovým způsobem vzdorovat.

Německo zaslíbené

Nedávno ohlášený krach dopravce Locomore který prakticky vznikl z darů obyčejných lidí, tedy formou crowdfundingu, kdy se na provozu firmy podílí kdokoliv- nakonec nevyšel. Vlaky tak přebírá v té době vznikající dcera FlixTrain, kterou společně zakládá FlixBus a Leo Express. Opět se tak potvrdilo, jak neblaze toto spojenectví ponese v Česku především Radim Jančura.

Leo Express a FlixBus budou prodávat společně jízdenky. Platné budou ve spojích obou dopravců

FlixBus totiž v České republice doslova decimuje autobusové linky RegioJet, a majiteli žlutých autobusů tak možná zůstane už jediný spojenec, a to Andrej Babiš. Tomu v minulosti pomohl částečně dost nevkusným způsobem k moci, a prakticky k ovládnutí celého státu a lidí v něm.

Pokud skutečně Leo Express expanze v Polsku a v Německu zvládne, což je závislé především na hladkém financování svých aktivit a provozu, bude mít možná, ale jen možná částečně vyhráno. Zatím skutečně balancuje na hliněných nohách – i za peníze fyzických osob a svých akcionářů dosazených do vedení celé firmy.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments