Ministerstvo dopravy i přes současnou koronavirovou krizi škrty v rozpočtu nechystá, naopak chce navýšit výdaje na dopravní stavby. Posílený rozpočet pak bude chtít plně vyčerpat. Jedinou plánovanou úsporou tak bude zkrácení slev v dopravě o 1,5 miliardy Kč. Pro Magzine.cz to v pátek řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) v minulých dnech avizoval navýšení letošního rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) o 6,5 miliardy na 113 miliardy Kč.

Snahou ministerstva je podle Jemelky přes současnou krizi co nejvíc podpořit dopravní stavebnictví. „Z toho důvodu jsme zaúkolovali naše hlavní investory (Ředitelství silnic a dálnic, Ředitelství vodních cest a Správa železnic), aby přijali taková opatření, která umožní plně vyčerpat letošní rozpočet. Zároveň se snažíme o navýšení prostředků na menší stavby a opravy, a to v řádu miliard korun, které mají za cíl podpořit růstová opatření ekonomiky,“ uvedl Jemelka.

Ohlášené navýšení rozpočtu fondu dopravy je reakcí na současnou krizi a předpokládanou hospodářskou recesi. „V době poklesu ekonomiky je to důležitý stimul, kterým chceme udržet průmysl a zaměstnanost,“ řekl Havlíček. Loni měl SFDI rozpočet původně okolo 86 miliard a během roku se výdaje zvýšily na zhruba 101 miliard korun.

Více peněz by mělo směřovat na silnice i železnice. Posílení rozpočtu už ohlásilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), a to o tři miliardy na 55 miliard Kč. Prioritou je pro silničáři pokračování v rekonstrukci dálnice D1. Stát zároveň počítá i s příplatky pro stavební firmy kvůli současným ztíženým podmínkám.

Jedinou úsporou by tak zatím mělo být omezení slev ve veřejné dopravě pro studenty a důchodce. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) uvedla, že v současné krizi, kdy se navíc méně cestuje, by stát na jejich jarním omezení měl ušetřit okolo 1,5 miliardy Kč. Loni slevy stály 5,6 miliardy Kč.

Po ministerstvu dopravy zřejmě budou v následujících týdnech a měsících žádat pomoc zejména osobní i nákladní dopravci. O stamilionových škodách pro železniční dopravce kvůli nízké poptávce a rušení spojů hovořil například Leo Express, firma chce jednat přímo s Havlíčkem. Nákladní dopravci pak varovali, že mnoho firem musí kvůli současným problémům zvažovat další existenci. Zakázky jim nyní klesly až o polovinu.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments