Naprostým fiaskem skončil internetový projekt konceptu Vlakopedie, která měla být pro veřejnost hlavním informačním milníkem ve smyslu, proč cestovat vlakem, a jak na to. Dopravce celý projekt poměrně potichu ukončil, řada cestujících si stěžovala že si z nich dopravce dělá legraci, a cestující není hlupák.

Vlakopedie byla s velkou slávou uvedena v život na začítku roku 2016. Obsahovala desítky informací a odkazů v rámci celé skupiny ČD, což jsou prodeje jízdních dokladů, vozidlová flotila, prezentace slev pro rodiny či skupiny, prodej lůžkových a lehátkových míst.

My jsme firma, vy jste zákazník

Největší český železniční dopravce nikdy neměl tu nejpozitivnější reputaci. Ve své tiskové zprávě však uvádí, že za uplynulých 5 let pozoroval nárůst cestujících o 7 milionů osob. Důvodem může být opravdu i to, že se České dráhy v posledních letech osmělují ve virtuálním prostoru a daří se jim v určitých směrech vystupovat jako progresivní společnost.

Responzivní design nebyl vše. Z cestujících si dělal vtipně legraci. Kritika tak na sebe nenechala dlouho čekat, ČD celý projekt potichu ukončilo.

Zmiňme například mobilní aplikaci Můj vlak spuštěnou v roce 2014 nebo facebookovou stránku, na které dnes zástupci drah aktivně komunikují s 15 tisíci fanoušky.

Co je tedy zač projekt, jehož spuštění doprovázela mohutná reklamní kampaň? Jednoduchá stránka nabízela tipy, které mají pomoci při cestování vlakem. České dráhy zde například uvádí, že většina jízdenek není vázána na konkrétní čas nebo že je lze zakoupit elektronicky na e-shopu. Dále je zde dostupný například seznam oddílů ve vlacích.

České dráhy spouští Vlakopedii, má zákazníkům dopravce pomoci s přehledem nabízených služeb

To jsou zřejmě opravdu informace, které zákazníky  zajímají a které by bylo obtížné dohledat na velmi nepřehledných webových stránkách společnosti. Tím však výčet praktických tipů končí. Microsite místy připomíná spíše zvláštní snahu Českých drah o křečovitou sebepropagaci. Dočteme se tu například o tom, že pouze na vlacích ČD nalezneme viditelné logo “České dráhy národní dopravce”. Těžko si představit, že bez této stránky by cestující nebyli schopni rozeznat vlaky Českých drah od konkurenčních dopravců.

SOUVISLOSTI  České dráhy chtějí zdražit jízdné. Důvodem jsou údajně stále se zvyčující vstupu za elektřinu a naftu

Celý web se stává ještě absurdnějším, když se na vlakopedii dočteme, že jsou vlaky vybaveny automatickým otevírání dveří a “během jízdy se neotevřou”. Přitom dnes není tak obtížné stále narazit na vlak, který automatické otevírání dveří nemá. Osobně se navíc divíme, že na sebe České dráhy v tomto směru vůbec upozorňují, především s ohledem na nedávný případ tragické nehody, kdy z vlaku otevřenými dveřmi za jízdy vypadla tříletá dívka.

My jsme ČD, kdyby to náhodou někdo nemohl poznat. Žoviálního humoru obsahovala Vlakopedie opravdu mnoho.

Automatické otevírání dveří je přitom u velkých konkurentů v České republice i zahraničí samozřejmostí. Je pravda, že České dráhy obsluhují ohromnou spoustu lokálních tratí, a tedy i spojů, na které je zbytečné nasazovat nejnovější soupravy, na místě by však měla být alespoň základní modernizace souprav.

Ze vzhledu stránky je také patrné, jak moc se České dráhy snaží působit mladě a hravě. Nadpisy na hlavní stránce vypadají tak, jako by autory lákalo použít Comic sans, ale zároveň si chtěli zachovat alespoň kapku důstojnosti. Texty jsou navíc doplněny kresbami podobného stylu.

Když vás nikdo nepochválí, pochvalte se sami

Je škoda, že se Českým drahám Vlakopedie příliš nepovedla. Mimo jiné kvůli tomu, že České dráhy často přicházejí s opravdu nápaditými a kvalitními projekty. V očích veřejnosti sice zůstávají nenáviděným subjektem, to by se ale dost možná nezměnilo, ani kdyby se zaměstnanci drah stavěli na hlavu.

České dráhy jsou totiž taková Česká pošta tuzemské dopravy, vždy bude existovat něco, na co si veřejnost může stěžovat. Společnost by na sebe neměla za každou cenu vztahovat pozornost infantilně vypadající reklamou, která se schovává za to, že radí lidem s cestováním, a raději se soustředit na zkvalitňování služeb, protože prostoru pro zlepšení bude vždy dostatek.

SOUVISLOSTI  Národní dopravce provozuje tisícovku klimatizovaných vozů. Jejich počty i nadále rozšiřuje

Cestující například svou jízdenku ve více než polovině železničních stanic s pokladnou nemohou zaplatit platební kartou a ani zmíněné oficiální webové stránky nenapovídají, že je rok 2016. Pomoci jim k tomu mohly i peníze utracené za propagaci Vlakopedie na citylightech a billboardech. Reálně totiž hrozí, že co se týče cestovního komfortu, ujede Českým drahám v souboji s konkurencí vlak. Napravila to až multifunkční mobilní aplikace Můj vlak.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na