Největší objem evropských dotací šel za 15 let českého členství v Evropské unii na projekty dopravní infrastruktury. Následují podpora podnikání, životní prostředí, výzkum, vývoj a vzdělávání. Z jednotlivých regionů získala nejvíc Praha, například na rekvalifikační programy, dostavbu metra A nebo úsek Pražského okruhu. Dotace směřují ve větší míře také do Středočeského, Jihomoravského a Moravskoslezského kraje. Vyplývá to ze statistik ministerstva pro místní rozvoj (MMR).

Celkem Evropská komise Česku zatím proplatila nebo přidělila asi 1,1 bilionu korun. Ve dvacítce největších projektů podle objemu přidělených evropských dotací je 13 z operačního programu Doprava, který měl stejný název v období 2007 až 2013 i 2014 až 2020. Největším projektem oboru je výstavba dálnice D3 v úseku Tábor – Veselí nad Lužnicí, na kterou unie poslala 8,42 miliardy korun.

Největším podpořeným projektem je však program Vzdělávejte se pro růst – pracovní příležitosti z období 2007 až 2013 z operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost. Žadatelem bylo ministerstvo práce a sociálních věcí, příjemcem hlavní město Praha. Šlo o 9,02 miliardy korun. Na celkovém třetím místě je výstavba dálnice D35 v úseku Opatovice – Časy – Ostrov v Pardubickém kraji s dotací 8,16 miliardy korun.

V programovém období 2000 až 2006 mělo Česko k dispozici 62 miliard korun dotací, vyčerpalo celý objem. Ze sedmi programů patřilo téměř 30 procent Společnému regionálnímu operačnímu programu. Následovaly Rozvoj lidských zdrojů (21 procent), Průmysl a podnikání a Infrastruktura (po 16 procentech).

Z jednotlivých regionů patřilo v tomto programovém období nejvíce Středočeskému kraji (14 procent), více než deset procent měly také Praha a Moravskoslezský kraj. Pouze tři procenta dotací šla do Libereckého kraje. Nejvíce nových nebo opravených silnic měly Moravskoslezský (123 km), Jihočeský (60 km) a Jihomoravský kraj (54 km). Největším podpořeným projektem byla elektrizace trati v úseku Ostrava hlavní nádraží – Ostrava-Kunčice s dotací 1,8 miliardy korun.

V programovém období 2007 až 2013 se počet operačních programů zvýšil na 19. Největší objem dotací šel na dopravu (23 procent), životní prostředí (18 procent) a podnikání a inovace (12 procent). Celkem mělo Česko k dispozici asi 700 miliard korun, podle MMR nejvíce na osobu ze všech zemí EU. Necelá čtyři procenta zůstala nevyčerpána.

Z jednotlivých regionů šlo nejvíce dotací do Prahy, zhruba pětina. Následovaly Středočeský (17 procent), Moravskoslezský (12 procent), Karlovarský a Jihomoravský kraj (oba 11 procent).

V současném období 2014 až 2020 má Česko k dispozici přes 600 miliard korun v deseti operačních programech. Zásadní změna se týkala Integrovaného operačního programu, který se spolu se sedmi regionálními operačními programy (například Severozápad, Moravskoslezsko nebo Jihovýchod) sloučil do Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). V něm je spolu s programem Doprava po 19 procentech dotací. Některé silnice jsou však financovány také z IROP. Následují programy Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (18 procent) a Výzkum, vývoj, vzdělání (12 procent).

Komise zatím jednotlivým projektům přidělila 373 miliard korun. Nejvíce dotací šlo do Prahy (17 procent), Jihomoravského (14 procent), Středočeského (12 procent) a Moravskoslezského kraje (deset procent).

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments