Od prosince letošního roku dojde k vystřídání dopravců, konkrétně České dráhy opustí dopravní obslužnost osobními vlaky na všech tzv. Pošumavských lokálkách. Nově zde vyjede dopravce GW train, který má velmi nestandardní vztahy s lidmi kolem bývalého hejtmana Jihočeského kraje Jiřím Zimolou (koncem dubna rezignoval), ale i s organizátorem krajské dopravy JIKORD, kterého zřizuje právě kraj.

Na Šumavských lokálkách tak nezvítězil zdravý rozum, ale podnikatelské zájmy společnosti GW train.

Parodie na výběrové řízení. Kamarádí z hejtmanství a GW train

Jiří Zimola dlouhodobě výměnu dopravců požadoval, a prakticky stál od začátku za všemi iniciativami, které k tomu kroku nakonec kraj i jemu podléhající obce dovedou. Ačkoliv je už jasné že vlaky soukromého dopravce s platností nového jízdního řádu 2017/18 vyjedou, pozice GW train nemusí být v budoucnu tak jednoznačná. Obce výměnu dopravce dlouhodobě kritizují, Šumava je k tomu turistická destinace a vlaky zde od jara do podzimu přepraví desítky tisíc turistů.

Změna dopravce přitom nebude ani tak podstatnou úsporou financí, jak se kraj v médiích snažil poměrně agresivně prezentovat, podobnou rétoriku nasadilo i vedení GW train. Pravda je ovšem taková, že pro cestující se nezmění prakticky vůbec nic. Předně si bude muset každý cestující zakoupit jízdenku na vlaky GW train, pokud bude přesedat z vlaků sítě Českých drah, to je zásadní problém, který neřeší kraje prakticky vůbec, a nepočítají s tím ani parametry výběrových řízení.

GW train k tomu značně podstřelil i nabízenou cenu, když náklady na jeden ujetý kilometr, ponížil o nepřítomnost průvodčích ve vlaku, případně další služby v klíčových stanicích, další škrty pak firma provedla u dalšího personálu, který je jinak na provoz vlaků potřebný. Už nyní je zřejmé, že vlaky GW train nebudou na Pošumavských lokálkách v černých číslech, a nikdo navíc nedokáže odhadnout, jak se firma srovná s velmi enormní poptávkou po přepravě v letní sezoně.

SOUVISLOSTI  Leo Express od konce listopadu obnoví vlaky mezi Prahou a Krakovem

Dopravní obslužnost kraje, nejhorší v republikovém průměru

Řada starostů obcí, které jsou s tratí úzce spojeny, předně s přepravou žáků a lidí dojíždějícími za prací, odhadují spíše komplikace a starosti. Není totiž vyloučeno, že dopravce GW train, který patří do skupiny GW bus (dříve Jihotrans), patří sem také STTRANS Strakonice, bude zvýšenou poptávkou ze strany cestujících, pokrývat svými autobusy, což je přesně princip, o který starostové obcí nestojí. Nicméně kritika kraje není zrovna v módě, a tak starostové spíše mlčí.

JIKORD ve snaze ušetřit, seškrtal před lety desítky spojů jak v autobusové, tak i v železniční dopravě. Dnes je prakticky pro jiná krajská města něco nemyslitelného, aby poslední spoj do obce vzdálené 10-15 km, vyjížděl poslední spoj v 17 hodin. Jiné to není ani na železnici. Na trati s číslem 199 (České Budějovice – Volary), jezdí vlaky o víkendu i v intervalu 4 a více hodin, ostatní vyškrtané spoje nahradil JIKORD “svým” dopravcem GW bus. Kraj tak chce vykazovat úsporu v dopravě, ale přitom seškrtané vlaky a peníze na ně, přerozdělil pouze do pokladny spřízněné firmy GW bus.

K již zmíněné trase z krajského města do Volar. Už nyní se objevují informace, že GW train se svými vlaky tuto trasu v letní sezóně vyjezdit nezvládne, a nebude tomu odpovídat ani nasazení vlastního vozidlového parku. Mediální taškařice s úsporou 450 milionů korun v rozmezí patnácti let, prezentuje jak dopravce, tak i kraj na řadě míst. Realita bude ale zcela opačná. Tam, kde vlaky nezvládnou odvážet cestující vlakem, nasadí dopravce právě zmíněné autobusy, které kraj bude muset doplácet jako vícenáklady.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na