Zatímco za září 2017 ministerstvo dopravy zaplatilo dopravcům na kompenzacích za slevy necelých 18 milionů, za stejný měsíc minulého roku to bylo přes 462 milionů. V minulých letech se přitom celoroční kompenzace pohybovaly mezi 200 a 250 miliony korun ročně. Stát musí vyplácet společnostem mnohonásobně více kvůli schváleným 75procentním slevám premiéra Andreje Babiše.
Mezi roky 2011 a 2017 se částky, které stát jako vyrovnání za slevy dopravcům posílal, pohybovaly mezi 200 a 250 miliony ročně. Za rok 2018 se se částka vyšplhala mnohonásobně výše.
Vláda v čele s Babišem totiž od září minulého roku zavedla 75 procentní slevy pro vybrané skupiny obyvatel. Studenti, žáci i senioři tak z běžné ceny jízdenky zaplatí jen čtvrtinu a zbytek za ně dopravcům uhradí stát. Resort dopravy předpokládá, že ročně vyjde toto opatření, pro které se vžilo označení Babišovy slevy, na šest miliard korun.
Národní dopravce zavádí tři nové druhy jízdenek. Slevu i cenu se kupující dozví až po zaplacení
Ministerstvo dostalo od dopravců v rámci kompenzace těchto slev za září minulého roku faktury za 462,5 milionu korun. Železniční dopravci vyčíslili faktury za zlevněné jízdenky na 244 milionů korun, autobusoví dopravci fakturovali za první měsíc fungování slev částku ve výši 218 milionů korun. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) částky odpovídají předpokladům.
Srovnávání úhrad není na místě?
„Co se týká fakturace dopravců za září 2017, tak částku nelze porovnávat se zářím 2018. V roce 2017 ministerstvo dopravy vyplácelo kompenzace pouze na komerčních spojích – tedy těch, které neobjednává a neplatí stát, kraje nebo obce. Týkalo se to tedy úplně jiného rozsahu dopravy,“ sdělila redakci mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.
Slevy využívá 30 procent zákazníků RegioJetu, tvrdí Jančura. České dráhy čekaly větší nápor
Rozdíly mezi částkami, které vyplácel stát dopravcům dříve a které musí vyplácet nyní, jsou totiž enormní. Například společnost RegioJet fakturovala za kompenzace na železnici za září 2017 5,7 milionu korun. Za stejný měsíc v roce 2018 se částka vyšplhala na 26,6 milionu korun.
ROK | železniční doprava v Kč | autobusová doprava v Kč | CELKEM v Kč |
---|---|---|---|
2011 | 60 905 393 | 141 479 664 | 202 385 057 |
2012 | 95 102 653 | 143 552 705 | 238 655 358 |
2013 | 87 971 704 | 139 549 413 | 227 521 117 |
2014 | 88 801 132 | 143 520 627 | 232 321 759 |
2015 | 87 470 459 | 135 446 134 | 222 916 593 |
2016 | 109 171 959 | 124 751 315 | 233 923 274 |
2017 | 127 238 215 | 115 023 280 | 242 261 495 |
2018 (září) | 244 milionů | 218 milionů | 462 milionů |
Autobusový dopravce ARRIVA MORAVA, který operuje na území Olomouckého a Moravskoslezského kraje, dostal za září 2018 o více než 18 milionů více než za to z roku 2017. Za září 2017 fakturoval 478 tisíc, za to letošní už 18,5 milionu.
Více cestujících sleva nepřinesla
Oslovení dopravci ale nezaznamenali, že by nově zavedené slevy zvýšily zájem o cestování veřejnou dopravou. „U autobusových linek, které jezdí v regionech, zaznamenáváme minimální nárůst. U komerčních linek evidujeme nárůst v řádu jednotek procent v závislosti na charakteru a atraktivitě linky,“ popsal redakci mluvčí ARRIVA MORAVIA Martin Farář.
Žádný zásadní zlom nesleduje ani společnost RegioJet. „I dříve studenti, mládež a senioři měli možnost využívat slevy při cestování spoji RegioJet – to znamená, že se zlomově nezměnil ani podíl cestujících se slevami na jejich celkovém počtu,“ řekl mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj.
Dopravce | září 2017 v Kč | září 2018 v Kč |
---|---|---|
České dráhy | 2 040 873 | 219 543 303 |
ARRIVA MORAVA | 478 649 | 18 559 643 |
RegioJet | 5 705 306 | 26 592 234 |
ČSAD Ústí nad Orlicí | 216 241 | 12 488 946 |
Student Agency | 3 215 127 | 10 908 867 |
Leo Express | 1 752 639 | 6 158 871 |
České dráhy mluví o minimálním nárůstu. „Dohromady za září a říjen 2018 jsme zaznamenali cca pětiprocentní meziroční nárůst počtu zákazníků, což je způsobeno i zavedením nových státních slev. Je ale potřeba připomenout, že cestující přibývají kontinuálně již několik let, takže meziroční nárůst je zčásti způsoben obecným trendem, kdy lidé dávají přednost vlakům před silniční dopravou,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Slevy zdražují cestování první třídou Českých drah. Do vyšší třídy musí cestující uhradit plnou cenu
Zavádění slev na jízdné provázela nemalá kritika. Aby mohly slevy platit už od září 2018, musela jednotlivá ministerstva najít ve svých rozpočtech volné finanční prostředky. Například ministerstvu práce byly výdaje sníženy o 250 milionů, stejnou částkou „přispělo“ ministerstvo financí i vnitra. Uskromnit se musely i další státní úřady.