Radim Jančura poněkolikáté neuspěl s žalobou proti firmě FlixBus, soud i tentokrát celou kauzu smetl ze stolu jako za neopodstatněnou. Paradoxem nicméně nadále zůstává fakt, že Jančura před lety podobným stylem likvidoval konkurenci v autobusové dopravě. Asiana po několika soudních obstrukcích vysoudila jednotky milionů korun jako odškodnění, další soudy probíhají, případně dle informací od firmy Asiana, jsou v přípravné fázi.
Majitel žlutých autobusů opakovaně upozorňuje, že jej firma se svými zelenými autobusy přišla do České republiky údajně zlikvidovat. Tyto informace jsou podle vyjádření dopravce FlixBus nepravdivé, a firma tvoří stejnou, případně podobnou cenotvorbu jako konkurenční FlixBus.
Podle FlixBusu jde pouze o předem sehranou hysterii, kterou se Radim Jančura snaží na sebe stáhnout pozornost médií, která se mu rádi v podobném tématu věnují. Jančura se u soudu domáhal omezení činnosti firmy FlixBus za dumpingové ceny, ale také náhradu ušlého zisku.
Podle vyjádření Radima Jančury, firma díky nové konkurenci musela snížit cenu jízdného, na některých linkách snížit i počet spojů. Cestující ale mají větší výběr, a nejsou tedy vázáni na jednoho konkrétního dopravce (pozn. autora). Nicméně že právě Radim Jančura zabředl do soudních obstrukcí, je dosti úsměvné.
Při kompletní dumpingové likvidaci firmy Asiana, mimo tuto firmu šlo ale i o celou řadu menších lokálních dopravců, došlo k celkovému odstranění této firmy z trhu. Asiana provozovala velmi úspěšnou a ziskovou linku z Prahy do Brna a Karlových Varů. Dopravce plánoval i další expanzi do krajských měst. Firma také velmi úspěšně prodávala letenky přes své internetové portály.
RegioJet verus Asiana
Jančura tehdy chtěl celé podnikání Asiana dostat na samotné dno, ať už v konkurenci prodejů zájezdů, tak i ve vnitrostátní dálkové autobusové dopravě. V prvním případě se mu to nepovedlo, v druhém jej soud ocenil pokutou v souhrnu deseti milionů korun, které musel firmě Asiana zaplatit.
Podle Jančury se FlixBus snaží vytlačit ostatní dopravce působící na českém trhu a dlouhodobě zde jezdí za podnákladové ceny. Ve své žalobě proto požadoval zákaz těchto praktik. Městský soud v Praze ji však v pátek zamítl.
„Soud nemůže žalovanému určovat cenu jízdného, to je naprosto nemožné. Zákon o ochraně hospodářské soutěže dokonce zakazuje jakékoliv dohody ohledně minimální ceny,“ uvedla soudkyně Helena Nebesařová. Zamítla rovněž žalobu požadující náhradu ušlého zisku. „Mám za to, že nebyly naplněny znaky nekalé soutěže,“ dodala. Znalecký posudek, který RegioJet v souvislosti s žalobou předložil, je podle ní absolutně nedostatečný.
„Náš postup je v souladu s pravidly férové soutěže a není možné, aby jeden soutěžitel diktoval druhému, za jaké ceny má nabízet své služby. Je to příznivá zpráva pro celé odvětví dopravy a zejména pro zákazníky v Česku, kteří mají díky konkurenci na trhu výběr z širší nabídky služeb,“ komentoval rozhodnutí soudu ředitel FlixBusu pro ČR Pavel Prouza.
Žluté autobusy mají v Jihočeském kraji problém s úřady, kopírují časy krajem dotovaných spojů