Konsorcium Škoda Vagonka a Škoda Transportation dodá Estonským drahám šest elektrických vlaků s opcí na dalších deset třívozových jednotek. Hodnota kontraktu prvních šesti vlaků, náhradních dílů a několikaletého servisu je kolem 1,5 miliardy korun. Magzine.cz to řekl Jan Švehla, mluvčí Škoda Transportation Group, kam obě firmy patří. Jednotky budou dodány počátkem roku 2025.
„Škoda v Estonsku nejlépe splnila podmínky zadání tendru a nabídla nejvýhodnější cenu za provoz nových moderních jednotek. Už jsou v provozu například v České republice, na Slovensku, v Litvě a na Ukrajině a nyní budou vozit cestující také v Lotyšsku a Estonsku,“ řekl prezident Škody Transportation Petr Brzezina.
Podle viceprezidenta skupiny pro obchod Zdeňka Majera jsou jednotky, známé jako Panter, modifikované na rozchod 1520 mm a mají širokou skříň. „Kontrakt navazuje na nedávný úspěch v Lotyšsku, kam rovněž dodáme naše moderní elektrické jednotky. V Pobaltí vidíme velký potenciál,“ uvedl.
Soupravy jsou navrženy jako dvousystémové pro napájení 3 kV a 25 kV. Musí odolat klimatickým podmínkám -40 až +35 stupňů Celsia. Maximální rychlost bude 160 km/h. Nástup vozidel bude z nízkopodlažní z nástupišť 550 mm. Kapacita soupravy je více než 270 sedících cestujících, včetně míst pro cestující na invalidním vozíku, kočárky a jízdní kola. Z celkového počtu sedadel je pak 48 míst vyčleněno pro oddělenou první třídu.
Část sedadel je odnímatelných a v zimě mohou být na jejich místě držáky na lyže. Vozidla jsou plně klimatizovaná, vybavená moderním informačním systémem, wi-fi, systémem počítání cestujících a zabezpečovacím zařízením. „Jsme si jisti, že vlaky Škoda udrží vysoký standard estonské železniční osobní dopravy,“ uvedl šéf představenstva Estonských drah Merike Saks.
V posledních 15 letech dodala skupina Škoda Transportation okolo 150 elektrických vlaků pro příměstskou, regionální a meziregionální dopravu. Vyvíjí a vyrábí všechny klíčové komponenty vlaků, včetně trakčních elektrovýzbrojí, podvozků a řídicích systémů.