Stát by mohl mít větší přehled o pracovní době a odpočinku strojvedoucích. Úřady budou moci pomocí monitoringu jejich licencí jednoznačně zjistit, jestli konkrétní strojvedoucí neřídí v rozporu s předpisy nad rámec směny u jednoho dopravce v době odpočinku například pro jiného dopravce. Počítá s tím vládní novela drážního zákona, kterou dnes schválila Sněmovna. Nyní ji projedná Senát. Pokud by novelu z nějakého důvodu vrátil do Sněmovny, poslanci už by se jí kvůli volbám nestihli zabývat.

Podle dřívějšího vyjádření náměstka ministra dopravy Jakuba Kopřivy neví úřady doopravdy, zda jsou strojvedoucí přetěžováni, či nikoli. Navrhované opatření má pomoci státu zjistit, jestli tomu tak je. Vláda pak bude moci případně přijmout příslušná opatření.

Nehody na železnici byly velkým tématem loni v létě. Vyžádaly si i několik obětí a zraněných. Situací se zabývalo ministerstvo dopravy, které sestavilo bezpečnostní komisi pro řešení situace na železnici. Letos v létě vyvolala pozornost tragická nehoda u Domažlic, kde se srazil rychlík s regionálním vlakem. Nehoda si vyžádala tři životy a desítky zraněných.

Poslanci dnes nevložili do zákona návrhy, které upravovaly novou možnost konzervace málo vytížených železničních tratí. Vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) řekl před poslanci, že ministerstvo udělalo kompromis a mírní své stanovisko k těmto návrhům. Návrh letos vyvolal obavy například Svazu měst a obcí. Návrh podle svazu povede k likvidaci lokálních tratí se slabším provozem.

Projednávaná novela zavádí předpisy takzvaného technického pilíře čtvrtého železničního balíčku. Tento balíček vyjednaný v letech 2013 až 2016 má za cíl v obecné rovině revitalizovat železniční sektor a zvýšit jeho konkurenceschopnost ve srovnání s jinými druhy dopravy.

Novela v souladu s evropskou směrnicí také mění pravidla pro povolování a prodej železničních vozidel. Nově jim bude úřad místo průkazu způsobilosti vydávat povolení pro uvedení na trh. Pokud bude chtít žadatel s tímto železničních vozidlem jezdit pouze po území ČR, obrátí se na tuzemský drážní úřad. Pokud ho bude chtít využívat i na území jiných členských států, bude muset získat povolení od Agentury EU pro železnice.

Dopravci na celostátních i místních dráhách budou mít povinnost oznamovat provozovateli dráhy údaje o tom, že strojvedoucí zahájil jízdu, i to, že ji ukončil. Budou muset oznámit mimo jiné číslo licence strojvůdce i evropské číslo drážního vozidla. Provozovatel tyto údaje pak poskytne Drážnímu úřadu. To má umožnit účinnější kontrolu dodržování pravidel upravujících délku směny a dobu řízení drážního vozidla v mezinárodní dopravě, uvádí ministerstvo dopravy.

Tato nová povinnost má také pomoci získat údaje, které mají sloužit k posouzení toho, zda má vláda upravit zvláštním nařízením regulaci doby řízení drážního vozidla. Dosavadní obecná právní úprava v nařízení z roku 2006 umožňuje podle ministerstva strojvedoucím řídit drážní vozidla po dobu delší, než jim tato úprava dovoluje.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments