Stát netuší, o kolik přišel „zneužíváním“ slev na jízdné dopravcem, o kterém nedávno mluvil premiér Andrej Babiš (ANO) a kvůli němuž rozhodl kompenzace za slevy omezit. Společnost Leo Express, kterou premiér v té souvislosti zmínil a která ve špičce prodávala jízdenku z Prahy do Ostravy i za více než tisíc korun, totiž podle resortu dopravy zároveň prodávala jízdenky i hluboko pod cenou. Ministerstvo dopravy tak neumí vyčíslit, kolik se zastropováním kompenzací ušetří.
„Je velmi složité vyčíslit, na kolik to ‚státní kasu‘ přišlo. Zmíněný dopravce totiž kromě skutečně drahých jízdenek prodával i skutečně levné jízdenky – při včasném nákupu nabízí cenu jízdenky Praha – Ostrava i za 99 Kč, což je hluboko pod běžnou cenou ostatních dopravců,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Na takto levných jízdenkách tedy stát podle jejího vyjádření naopak „výrazně ušetřil“.
Extrémním případem ceny jízdného, byla jízdenka z Prahy do Ostravy od soukromého dopravce Leo Express. Ten si účtoval až 1000 korun mezi oběma městy v jednom směru. Rozdíl si pak firma nechala proplácet od státu. Zneužívání slev pro dopravce nedávno kritizoval i premiér Andrej Babiš když uvedl, že zneužívání slev ze strany dopravců není omluvitelné.
„Někteří dopravci zneužili slevy a uměle navýšili cen jízdenek. To se mi absolutně nelíbí. Není možné, když lidem chceme dát výhodu, aby na tom někdo vydělával,“ řekl také Babiš.
Z vyjádření ministerstva dopravy ale vyplývá, že extrémně navýšené jízdné se týkalo jen velmi malého množství jízdenek a na státní rozpočet a celkovou výši kompenzací nemuselo mít vliv. „Celkově nelze ztrátu vyčíslit tak, že sečteme pouze ‚drahé‘ jízdenky a dopočítáme, o kolik překročily strop. Pokud dopravce držel ‚rozumnou průměrnou‘ cenu, tedy v souhrnu za drahé i levné jízdenky, pak by ke ztrátě fakticky vlastně nedošlo,“ připustila Rezková.
Úspora pro stát? Zatím asi žádná…
Ministerstvo dopravy už na konci října avizovalo, že od nového roku bude omezovat kompenzace podle počtu ujetých kilometrů. „Kdyby tedy například cena za jízdenku mezi Prahou a Ostravou dosáhla až 1200 korun, stát podle nového stropu proplatí za slevu výrazně méně, a to maximálně 389 korun,“ napsalo v tiskové zprávě.
Od 10/2018 do 10/2019 zaplatilo ministerstvo za slevy v osobní dopravě 5,52 miliardy korun 156 dopravcům. To je o 5,27 miliardy (2119 %) víc než ve stejném období předchozího roku.
Jak se toto opatření promítne do výše kompenzací – a zda se díky němu náklady státu sníží – ministerstvo dopravy neví. „K dotazu, jak se opatření promítne do výše kompenzací, čili kolik by mohl stát ‚ušetřit‘, uvádíme, že se tato problematika týká nepatrného zlomku jízdenek. Ceny překračující nově zaváděný limit podle našich dosavadních poznatků používá pouze jeden dopravce,“ vysvětlila Rezková.
To potvrzuje i Sedlařík z Leo Express. Podle něj k výraznému vychýlení ceny a zdražení, které vedlo k vyšším kompenzacím, docházelo jen přibližně u jednoho procenta posledních volných jízdenek. „Vlivem našeho zastropování dojde k poklesu celkové výše kompenzací pro naši společnost přibližně o pět procent, což dokládá, že jen minimum cen bylo prodáváno za zmiňované vyšší ceny,“ uvedl.
Po kritice Leo Express výpočet upravil
Sama společnost Leo Express přistoupila po kritice k vlastnímu internímu hornímu stropu jízdenek. Nově stanovila maximální cenu jízdného na 599 korun, kompenzace by tak měla v nejvyšším případě dělat 449 korun na jednu jízdenku. Velmi vysoké ceny za některé jízdné v některé časy vysvětluje zvláštním systémem určování cen.
„Leo Express využívá od roku 2012 systém dynamického jízdného, kdy prodáváme jízdenky již za 99 korun a v průměru jsme tak nejlevnějším dopravcem. Čím dříve si zákazník zakoupí jízdenku, tím je pro něj levnější. Cena poté stoupá s blížícím se termínem odjezdu a obsazeností daného spoje,“ uvedl mluvčí společnosti Emil Sedlařík. Tímto algoritmem je podle něj automaticky spravováno deset milionů cen.
Podle Sedlaříka přitom takový způsob určování cen není v rozporu s pravidly, která nastavuje stát. „Je to systém, u kterého samo ministerstvo dopravy uvedlo, že je v souladu s pravidly pro výpočet kompenzací za státní slevy a neporušujeme tím výměr ministerstva financí,“ dodal.
Kompenzace vyplacené společnosti Leo Express od počátku zavedení slev na rozdíl od jiných dopravců každý měsíc stoupají.
Společnost to zdůvodňuje vyšším zájmem cestujících. „Leo Express dlouhodobě zaznamenává růst počtu zákazníků ve všech přepravovaných skupinách. V loňském roce jsme přepravili 1,8 milionu cestujících, letos plánujeme přepravit přes dva miliony. Meziročně stoupl počet cestujících za první polovinu roku na 1,25 milionu,“ vysvětlil jeho mluvčí.
Stát poskytuje pro žáky a studenty do 26 let a seniory nad 65 let slevu na jízdném ve veřejné dopravě ve výši 75 procent. Za první rok fungování slev, tedy od loňského září do srpna letošního roku, stát dopravcům vyplatil téměř 5,6 miliardy korun.