Pochopitelně jsem jako první ukázku vybrali velmi příkladnou a náročnou stavbu modelu elektrické lokomotivy, typu, který byl vyvinut firmou Škoda specielně pro trať Praha-Drážďany-Berlín, tedy pro trať dvou rozdílných napájecích soustav. Lokomotiva byla vyrobena ve dvou seriích a dodávána oběma železničním správám.

18

Kompletní model Deutsche Bahn 180 018-4

Členové klubu a zkušení modeláři otec Eduard a syn Luboš Domalípovi zpracovali tento model ve vlastní konstrukci a originální technologií. Uvádíme zde několik snímků z postupu stavby a technický popis modelu: Pohon modelu obstarává motorek z automobilového ostřikovače oken o napětí 12V a výkonu 35W převodový poměr v hlavní převodovce 1:2, v nápravových převodovkách 8,66 celkový přev. poměr cca. 1:17 model je vybaven setrvačníkem o hmotnosti 45 dkg max. dojezd výběhem 2,5 m modelová rychlost přepočítaná na skutečnou 100 – 105 km/h tažná síla na háku 80dkg (závaží zavěšeno gravitačně přes kladku) min. průjezd. poloměr 1400 mm (po drobných úpravách možno 1100) celková hmotnost modelu cca 2,8 kg

Model je z převážné části vyroben z probarvené epoxidové pryskyřice, doplněn leptanými detaily(střešní žaluzie, el. odpojovače, pluhy, stupátka aj.) Epoxid je odléván do lukoprénových forem. Většina originálů pro zaformování je vyrobeno z dílů leptaných z mosazi (díly skříně).

Skříň modelu je kompletbě z leptaného plechu

01

Vrchní partie skříně

02

Polopantografy jsou z mosazi vyráběné odstředivým litím (pan Lusk). Rám lokomotivy je taktéž epoxidový odlitek, ve kterém jsou zalita zavitová pouzdra z mosazi a veškerá elektroinstalace potřebná k pohonu a osvětlení modelu. Model může být napájen pouze z kolejí ale je možno i kombinace kolej a trolej.Elektrický proud odebíraný sběrači z kol je přes podvozek do rámu veden pomocí odpružených sběracích doteků, které zároveň slouží jako odpružení skříně ale hlavně umožňují vyjmout podvozek aniž by bylo třeba odpojovat jakékoliv přívodní dráty.

SOUVISLOSTI  Vůz první třídy typu Y od Roco

Kola jsou epoxidová s ocelovými obručemi. Model je po slepení hlavních dílů, pískován a opatřen lakem (akrylátová barva na automobily – pololesk ) Kroutící moment mezi motorem, hlavní převodovkou a setrvačníkem je převáděn pomocí kotoučových kolíkových spojek a mezi hlavní převodovkou a nápravovými převodovkami pomocí čtyř kardanových hřídelů. Stanoviště strojvedoucího je vybaveno věrně dle skutečné předlohy. Pro osvětlení jsou použity žárovky 12V a 14V, a červené LED diody. Příprava stavby pro sériovou výrobu trvala asi dva roky(výroba originálů, forem a výběr nejvhodnějšího druhu pojezdu a pohonu) Při zkouškách životnosti pohonu najezdila lokomotiva celkem 1500km (nikoliv modelových ale skutečných) přičemž jezdila několik týdnů cca. 12 hodin denně.

Stavba jedné lokomotivy z hotových odlitků – cca. čtyři měsíce (při vhodné konstelaci hvězd). V současné době je model výráběn kompletně z leptaných dílů z mosazi (z epoxidu jsou pouze ložisková víka, izolátory a detaily interiéru) a za použití pohonu s motory a převodem od firmy ETS na každé nápravě. Převodová skříń je vlastní výroby. K této změně bylo přikročeno z důvodu podstatně větší časové náročnosti na stavbu u původní zmíněné technologie.(doba tvrdnutí epoxidu min. 15 hodin)

Prolisy jsou perfekní a přesné, toho u odlitku téměř nikdy nedosáhnete
03
Instalace hnacích motorů do obou podvozků a rámu lokomotivy
04
Podvozkové segmenty 180 018-4
05
Pantografy jsou již připraveny pro instalaci
06
Další příprava pro realizaci, tentokrát ale řada 372 „Bastard“
07
Série modelů před kompletací
08
Izolátory a propojení v praxi na modelu 372
09
A s nepatrným rozdílem na 372 „Bastard“
10
Izolátory
11
Detail izolátorů
12
Detaily převodů pro model 180
13
Převodovka
14
Boční přehled
15
Spodní partie s podvozkem
16
Venkovní pózování
17

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zadejte své jméno zde