Dopravce TD Bus oznámil, že vypověděl smlouvu Ústeckému kraji a v pondělí přestane jezdit na linkách, které zatím provozuje. Kraj tvrdí, že je odstoupení od smlouvy neplatné. V pátek bude rada jednat o tom, jak zabránit scénáři známému z roku 2006, kdy po neshodách kraje s autobusovým dopravcem zůstala část regionu bez dopravní obsluhy. TD Bus jezdí v okolí Podbořan, Vejprt a Loun.

Společnost TD Bus je nástupcem ústecké krajské pobočky skupiny BusLine, jež se z Ústeckého kraje loni stáhla. Nyní TD Bus oznámil, že na linkách, které obsluhuje, přestane jezdit. „Konkrétně se jedná o ukončení provozu 33 autobusů, které denně obsluhují 467 spojů,“ vyčíslil ředitel TD Busu Milan Toms.

Dopravce odkazuje na spory s krajem. Firma si stěžuje, že jí Ústecký kraj za odvedené služby řádně neplatí. Mluvčí krajského úřadu Magdalena Fraňková však uvedla, že kraj odmítá oprávněnost a důvodnost tohoto postupu a považuje odstoupení za protiprávní a neplatné. Jak fakticky kraj zareaguje na hrozbu, že budou cestující v pondělí marně čekat na své spoje, není zatím zřejmé. V pátek o tom bude jednat mimořádná rada kraje, nejpravděpodobnější je oslovení jiného dopravce s tím, že ten odveze cestující ve špičce a sedlové spoje se zruší.

TD Bus nyní jezdí v oblasti Podbořan, Vejprt a Loun, dříve však společnost zajišťovala podstatně více linek. Ústecký kraj ovšem založil vlastního dopravce (Dopravní společnost Ústeckého kraje – DSÚK), který postupně provoz linek přebírá. TD Bus v jeho prospěch přišel o linky na Ústecku a Děčínsku, později také na Litoměřicku. Milan Toms přitom hovoří o snaze o „vyhladovění soukromého dopravce“.

Loni na podzim si ale kraj stěžoval, že TD Bus nevypravil řadu spojů. Firma to omlouvala nedostatkem řidičů.

Kdyby situace vyvrcholila až přerušením dopravy na autobusových linkách v části kraje, nebylo by to na severu Čech poprvé. Cestující marně čekali na své spoje již v srpnu 2006, kdy přestal jezdit Dopravní podnik Ústeckého kraje – rovněž po předchozích sporech o výši úhrad za objednané dopravní výkony.

SOUVISLOSTI  Ústecký kraj si předběžně vybral pro elektrifikované tratě RegioJet. Záruky na požadovaná vozidla nedostal

Situace se od nynější lišila v tom, že smlouvu tehdy vypověděl krajský úřad, který v době přerušení dopravy měl již vysoutěženého nového dopravce, ale ten z úředních důvodů ještě nemohl provoz převzít. Dopravní podnik tehdy měl významnější postavení než nyní TD Bus, zajišťoval denně přes dva tisíce spojů.

O hrozícím přerušení dopravy se hovořilo i loni v létě, kdy kraj s TD Busem domlouval převzetí linek na Ústecku a Děčínsku a dlouho se zdálo, že se nedohodnou. Nakonec ale od září začala v obou oblastech jezdit DSÚK.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na