Ministr dopravy v demisi Karel Havlíček (ANO) slibuje změny ve financování regionální železniční dopravy. Před volbami se pokusil nabourat plán Středočeského kraje na zrušení pravidelné dopravy na některých tratích. Krajský plán nakonec prošel v redukované verzi, nikoli však díky ministerstvu dopravy, nýbrž poté, co obce souhlasily, že budou na spoje přispívat. Havlíček věří, že dokáže zabránit tomu, aby se to opakovalo.

át v současnosti objednává rychlíky a expresní vlaky, ale za provoz spěšných a osobních vlaků jsou zodpovědné kraje. Jednak je objednávají, jednak za ně platí. Středočeský kraj letos s argumentem, že kvůli změnám v přerozdělení peněz z daní nemá na všechny vlaky dost peněz, připravil docela obsáhlý seznam tratí, kde již vlaky platit nechce.

„Proticovidová vládní opatření způsobila obrovské propady ve veřejné dopravě, že kraje to nejsou schopné ufinancovat. Nemá cenu udržovat při životě lokální železniční trať, kde jede motorákem pět lidí,“ hájil škrty krajský radní pro dopravu Petr Borecký (STAN).

Kraj nakonec seznam tratí, z nichž měly vlaky zmizet, redukoval, ale i tak přestanou osobní vlaky jezdit na šesti tratích (na dvou skončily již v říjnu) a na dalších šesti bude provoz redukován. Že provoz nezanikne úplně, je hlavně zásluha obcí, které souhlasily s tím, že na něj přispějí. I tak ale například do středočeské Dobříše pojede denně jen pět vlaků oproti nynějším dvanácti. Ostatní budou končit v Čisovicích.

Kritici škrtů argumentují mimo jiné tím, že výsledkem je úspora pouhých tří procent nákladů, které Středočeský kraj na dopravu dává. Ke kritikům patří i ministr dopravy v demisi Karel Havlíček, který krajskou samosprávu kvůli rušení spojů na lokálkách v létě kritizoval. Je stále přesvědčen, že to byla chyba. „Za nejhorší považuji, že je to šité horkou jehlou. Všechny lokální tratě v České republice jsou prodělečné a všechny se musí dotovat, bavme se o míře. My jsme navrhovali, ať se to o rok odloží a mezitím se najde nástroj, jak se podpoří více jednotlivé kraje,“ řekl.

Financování vlaků v regionech bylo velkým tématem v roce 2009. Kraje tehdy hrozily dramatickými redukcemi osobních vlaků s tím, že na ně nemají peníze. Situaci vyřešilo memorandum, které přiznávalo krajům státní příspěvky na objednávání vlaků, ale ani to nezabránilo rušení provozu na některých tratích. Memorandem chtělo ministerstvo zpomalit i nynější středočeskou redukci, ovšem jeho součástí nebyl příslib peněz, nýbrž jen jednání o změně financování, o němž Havlíček hovoří i nyní. Kraj ho nakonec odmítl.

Velký zájem lidí o konec lokálek ale ukazuje, že pro místní je zachování vlaků citlivá otázka. Tím pádem je zajímavá i pro politiky – nyní čím dál více i pro ty komunální, které za rok čekají volby. A tak je možné, že se proškrtaný jízdní řád, který začne platit 12. prosince, v příštím roce zase změní.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments